به گزارش حقوق نیوز دکتر محمود سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی 30 ویژگی را برای یک استاد دانشگاه برشمرده است که در زیر به آن پرداخته می شود.
- حداقل ۸۰ درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانسهای علمی شود؛
- خود را در معرض دیدگاههای گوناگون قرار دهد
- تفاوت میان توجیه کردن و استدلال کردن را بداند؛
- تفاوت میان تبلیغ کردن و استدلال کردن را بداند؛
- در جریان مباحث و گفتمانهای رشتۀ خود در سطح بینالمللی قرار داشته باشد؛
- حداقل روزی چهار ساعت مطالعه کند؛
- از مرید پروری، پرهیز کند؛
- برای تبلیغ شخص خود، برنامه ریزی نکند؛
- مبلّغ افراد نباشد؛ بلکه بسط دهندۀ منطق و استدلال باشد؛
- دانشجو و مخاطب از نقد افکار او، احساس امنیت کامل کند؛
- روش تدریس او باعث فکر کردن بیشتر توسط دانشجویان و مخاطبان گردد؛
- اگر از متون او، نقد عالمانهای شد، تشکر کرده و پاسخ دهد؛
- اگر به نظریهای متفاوتی رسید بگوید قبلاً اشتباه کردم و خود را اصلاح کند؛
- نظریه پرداز صرف نباشد؛ برای بهبود وضع جامعه راه حل ارائه دهد؛
- آنقدر بیخوابی و زحمت بکشد تا نسبت به نظریه پردازی خود، اطمینان پیدا کند؛
- ضمن کار علمی، با منِ انضمامی خود مبارزه کند؛
- متانت گفتاری و رفتاری را در هر شرایطی حفظ کند؛
- در بحث و مناظره، عصبانی نشود، بی احترامی نکند، صدای خود را بالا نبرد و از القاب استفاده نکند؛
- استقلال فکری خود را در شرایط متفاوت اجتماعی و سیاسی حفظ کند؛
- دانشجوی قوی را تقدیر و دانشجوی ضعیف را تشویق کند؛
- با همقطاران خود در سطح بینالمللی در ارتباط باشد؛
- حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشد؛
- ۹۰ درصد کار علمی و تحقیقاتی او به صورت نوشتن و متن باشد؛
- از همکاران خود بدگویی نکند؛
- یک کتاب تأثیرگذار و ماندنی در رشتۀ خود، تولید کند؛
- بنیانهای فلسفی متون و افکار او با نهایت دقت پرورانده شده باشند؛
- برای روشنگری، بعضاً با رسانهها مصاحبه کند؛
- از مراکز قدرت فاصله بگیرد تا بتواند بدون ملاحظه، نتایج فکر و تحقیقات خود را به جامعه علمی و شهروندان عرضه کند؛
- سراغ صاحبان منصب نرود؛ اگر برای جامعه و بسط علم مفید بود، دعوت بعضی از آنها را بپذیرد؛
- کسی که بعضاً به دانشگاه سر میزند، به معنای دقیق علمی کلمه نمیتواند استاد دانشگاه باشد.
دیدگاه