امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264007
۶۷۵
۱
۰
نسخه چاپی
ناطق نوری

ما نه ابزار دموکراسی را داریم و نه قاعده بازی را بلد هستیم

یک زمانی می‌بینیم که رییس‌جمهور از دل یک موج بیرون می‌آید و زمانی دیگر می‌بینیم فردی با ۱۸۰ درجه تفاوت از موج دیگر کشور را اداره می‌کند با این روش نمی‌توان کشور را اداره کرد

ما نه ابزار دموکراسی را داریم و نه قاعده بازی را بلد هستیم
 

به گزارش حقوق نیوز حجت‌الاسلام ناطق نوری گفت: مراجعه به افکار عمومی بدون حزب معنایی ندارد زیرا همه مردم کارشناس نیستند؛ مثلا اگر می‌خواهیم در نظام کشور خودمان خبرگان رهبری را انتخاب کنیم هنگامی که به آرای مردم مراجعه می‌کنیم باید ببینیم مردم کارشناس هستند یا خیر، آیا می‌توانند تشخیص دهند چه کسی خبره و یا خبرگان است و صلاحیت این را دارد که رهبری جامعه را انتخاب کند.

حجت‌الاسلام ناطق نوری که در سی و نهمین سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی سخن می گفت اظهار داشت: اعتقاد به آرای مردم و بها دادن به آرای جمع اکثریت دموکراسی است، اگر پذیرفتم باید به افکار و آراء مردم مراجعه کنیم، دموکراسی ابزاری می‌خواهد یکی از مهمترین و بالاترین ابزار آن حزب است.

ناطق نوری ادامه داد: عامه مردم و اقشار ملاک و مبنایی برای رییس‌جمهورشان دارند اگر حزبی نباشد که دارای شورای مرکزی و کارشناس باشد، نمی‌توان تشخیص داد چه کسی صلاحیت دارد .

وی با بیان اینکه معتقدم در کشور ما رییس‌جمهور براساس موج انتخاب می‌شود، گفت: یک زمانی می‌بینیم که رییس‌جمهور از دل یک موج بیرون می‌آید و زمانی دیگر می‌بینیم فردی با ۱۸۰ درجه تفاوت از موج دیگر کشور را اداره می‌کند با این روش نمی‌توان کشور را اداره کرد، علت گرفتاری‌ها همین است. دموکراسی لازم است اما ما ابزارش را نداریم ریشه حزب و اصالت دادن به آن را باید بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید ابزار دموکراسی را داشته باشیم که در کشورمان نه ابزارش را داریم و نه قاعده بازی را بلد هستیم.

ناطق نوری با بیان اینکه در دیگر اماکن دنیا هم افراد هم ابزار دموکراسی دارند و هم قاعده بازی را بلد هستند، گفت: مثلا در کشور ایتالیا یک حزب تلاش می کند تا رییس جمهوری رای بیاورد هنگامی که فرد رییس‌جمهور می‌شود معاونین و وزرای خود را از آنها انتخاب می‌کند که این قاعده قابل قبول است اما در سطح کارشناسی دست به افراد نمی‌زند برای همین است علیرغم این که مشاهده می‌کنیم در ایتالیا یک دولت بیشتر از یک سال و نیم دوام نمی‌آورد اما کشور به هم نمی‌خورد چون سیستم عوض نمی‌شود .

وی افزود: ما هیچ کدام از این‌ها را نداریم زمانی جریان چپ، جریان راست را می‌زند و زمانی دیگر جریان راست، جریان چپ را می‌زند برای همین است که بعد از ۴۰ سال نمی‌توانیم حزبی درست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ حزب از وزارت کشور پروانه فعالیت دارند اما عملا چیزی نمی‌بینیم، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری این‌ها حزب نیستند بلکه قبیله هستند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید