امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277283
۱۶۴۴۷
۱۳
۰
نسخه چاپی

تمام آنچه درباره آزمایش سالم بودن پرده بکارت قبل از ازدواج باید بدانید

تمام آنچه درباره آزمایش سالم بودن پرده بکارت قبل از ازدواج باید بدانید

پرده بکارت چیست؟

بکارت در اصطلاح پزشکی به انواع پرده ها گفته می شود مانند پرده ای که محیط قلب را احاطه کرده است. اما به دلیل کاربرد بیشتر آن در مبحث زنان به معنای پرده ی بکارت بانوان استعمال می‌گردد. باکره در مقابل کلمه ثیب است. کلمه ثیب به معنای کسی است که پرده بکارتش را در اثر رابطه جنسی از دست داده باشد. باکره کسی است که بکارتش با نزدیکی از بین نرفته است.

پرده بکارت بر خلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند در داخل واژن است در بخش خارجی اندام تناسلی  و در ابتدای دهانه واژن قرار دارد و در برخی از افراد مشاهده پرده قابل رویت است و در برخی دیگر از زنان قابل رویت نیست. این پرده یک غشاء نسبتا نازک و لاستیکی کشش‌دار است. در بیشتر پرده‌ها یک دهنه ۱ تا ۲ سانتی‌متر باز برای خارج شدن خون هنگام عادت ماهانه وجود دارد. اندازه بزرگی این دهنه و شکل آن در افراد مختلف متفاوت است. به طوری که در برخی دختران شکل یک حاشیه باریک را دارد اما در برخی دیگر به صورت هلالی شکل بوده و تقریبا نیم دهنه واژن را می‌پوشاند.

آزمایش بکارت قبل از ازدواج

تست باکرگی و آزمایش بکارت قبل از ازدواج مجموعه از شیوه ها و روش های علمی برای تشخیص باکره بودن و عدم وجود رابطه جنسی قبل از ازدواج است. انجام این کار فقط با رضایت خود فرد صورت می‌گیرد. حتی با درخواست مراجع قضایی نیز رضایت فرد برای انجام عمل ضروریست. برای مواردی که فرد صرفا می خواهد از وضعیت خود با خبر شود نیاز به احراز هویت نمی باشد و مطلب شفاهی به او گفته می شود اما برای صدور گواهی سلامت احراز هویت لازم است.

گواهی بکارت صرفا به درخواست شخص باید انجام گیرد و در خواست شوهر، مادر شوهر و…  به هیچ عنوان به این کار مشروعیت نمی دهد. و اگر پزشکان محتوی این گواهی را به شخصی غیر از معاینه شونده بازگو کنند به مجازات افشای اسرار محکوم می‌گردند. و طبق ماده ۶۴۸ کتاب پنجم تعزیرات قابل مجازات می باشد :اطباء و جراحان و ماماها و دارو فروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هر گاه در غیر از موارد‌ قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم‌ می‌شوند.

گواهی سلامت بکارت در دو نسخه تهیه می گردد که یکی تحویل معاینه شده می‌گردد و دیگری نزد متخصص زنان باقی می‌ماند.

چگونگی معاینه پرده بكارت برای تشخیص پارگی یا سلامت آن در پزشك قانونی

معاینه پرده بکارت توسط پزشک قانونی حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد  مراجعه کننده از تختی بلند که دارای پله است بالا می رود و دکتر از وی درخواست می کند که پاهایش را باز کند، سپس دکتر لوپ ها را کشیده و از مراجعه کنند درخواست می کند مانند ادرار کردن زور بزند. در این هنگام دهانه واژن باز شده و دکتر پرده را مشاهده می کند و نامه سلامتی پرده بکارت را می نویسند .

روش‌های جدید برای معاینه پرده بکارت

در دهه‌های اخیر با مراجعه زیاد دختران جوان به مراکز پزشکی قانونی برای اعاده حیثیت و انجام شکایت در مواردی مانند تجاوز استفاده از روش‌های مدرن برای تعیین نوع آسیب دیدگی پرده بکارت انجام می‌گیرد. یکی از روش‌های مدرن استفاده از کولپوسکپی است.

کولپوسکوپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

كولپوسكوپی آزمایشی است كه جهت معاینه لگن یا تست پاپ اسمیر ودر سال‌های اخیر در رابطه با معاینه پرده بکارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. كولپوسكوپی در مطب پزشك صورت میگرد و معمولاً 10 تا 20 دقیقه بطول می‌انجامد. این آزمایش در حالی انجام می‌شود كه فرد به كمر روی تخت خوابیده و پاهای خود را جمع می‌کند.

پزشك یك اسپكولوم فلزی در واژن قرار می‌دهد. اسپكولوم كمك می‌کند دهانه واژن باز بماند تا از این طریق پزشك بتواند به راحتی دهانه رحم را بررسی نماید.

سپس پزشك ابزار بزرگنمایی خاصی بنام كولپوسكوپ را چند سانت داخل فرج قرار می‌دهد. نور چراغ این ابزار، داخل واژن را روشن می‌کند و پزشك از طریق لنز دوربین قادر به رویت واژن می‌گردد.

جهت پاك كردن هرگونه مخاط، دهانه رحم و واژن با پنبه تمیز می‌شود. ممكن است پزشك از محلول سركه یا سایر محلول‌ها جهت پاكسازی استفاده نماید. در اینصورت، این امر منجربه بروز سوزش یا سوزن سوزن شدن خواهد شد. محلول كمك می‌کند بخش‌های مشكوك مشخص شوند.

علائم پرده بکارت سالم و پرده بکارت آسیب دیده

به طور کلی می‌توان از علائم زیر را برای تشخیص سالم و یا آسیب دیدن پرده بکارت استفاده کرد. البته همه این نشانه ها در همه افراد قابل مشاهد نیست.

نشانه‌های پرده بکارت سالم

- پرده بكارت قابل اتساع و دارای سوراخ بدون پارگی

- مخاط مهبل ضخیم و چین دار و دارای چینهای روی هم خوابیده

- خواب چین‌ها معمولاً رو به دهانه مهبل است.

- مجرای مهبل باریك و عمق آن قابل رویت نیست.

- معاینه با انگشت مقدور نیست و در اثر اصرار به معاینه احتمال آسبی مخاط می‌رود.

علائم پرده بکارت آسیب دیده

- پرده بكارت شل و متسع و دارای سوراخ بدون پارگی

- مخاط مهبل نسبتاً ضخیم و چینهای اندكی صاف‌تر و دارای چینهای جدا شده از هم

- خواب چین‌ها نامنظم است و به یك سو نیست.

- مجرای مهبل باز و معمولاً تا دو سوم آن قابل رویت است.

- قابل معاینه با انگشت است و حتی باز كردن آن با اسپكولومهای ظریف مقدور است و صدمه ای به مخاط وارد نمی‌شود.

تمام آنچه درباره آزمایش سالم بودن پرده بکارت قبل از ازدواج باید بدانید

نکاتی درباره صدور گواهی سالم بودن بکارت

- بیماری که صرفا جهت معاینه مراجعه می‌کند و قرار است که نتیجه معاینه بکارت به صورت شفاهی به وی گفته شود نیاز به احراز هویت ندارد، ولی اگر درخواست گواهی کند باید حتماً احراز هویت شود.

- انجام معاینه بکارت باید با رضایت فرد مورد معاینه و یا والدین و سرپرست قانونی وی صورت گیرد. باید توجه داشت که حتی اگر انجام معاینه بکارت به درخواست مراجع قضایی باشد در این حالت نیز پزشک بدون اجازه فردی که قرار است مورد معاینه قرار گیرد حق معاینه ندارد واگر فرد مذکور اجازه معاینه ندهد باید در پاسخ استعلام مرجع قضایی چنین نوشت که: «نامبرده همکاری لازم جهت انجام معاینه بکارت را ندارد، لذا انجام این معاینه در حال حاضر مقدور نیست.»

- بهتر است که گواهی بکارت در دو نسخه تهیه گردد که یکی به فرد معاینه شده یا ولی وی تحویل شده و دیگری نزد پزشک صادرکننده یا در پرونده پزشکی بیمار باقی بماند.

- همچنین بهتر است که روی هر یک از دو نسخه گواهی یک عکس جدید از فرد معاینه‌شده که ترجیحاً به صورت تمام‌ رخ تهیه شده و با چهره فرد مورد معاینه هم‌خوانی دارد چسبانده شده و روی آن مهر پزشک معاینه‌کننده زده شود، به طوری که مهر هم عکس و هم برگه گواهی را بپوشاند و در نتیجه امکان تعویض عکس وجود نداشته باشد و سپس روی عکس ممهور را با چسب شیشه ای بچسبانیم تا تعویض آن غیرممکن گردد. در این موارد می‌توان گواهی را به این ترتیب نوشت: «از صاحب عکس الصاقی ممهور به مهر اینجانب بر روی این گواهی که بر اساس شناسنامه ارایه شده، خانم…….. نامیده می‌شود و اثر انگشت وی نیز در انتهای این گواهی ثبت شده است در تاریخ…. ساعت…. معاینه به عمل آمد و…….».

- در امر صدور گواهی بکارت ضروری است که علاوه بر تاریخ، حتما ساعت دقیق معاینه نیز ثبت شود تا این گواهی در آینده مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد. برای بهتر مشخص شدن علت این امر به مثال زیر توجه نمایید: دختر خانمی‌توسط خانواده جهت معاینه بکارت در ساعت ۱۰ صبح به پزشک مراجعه نموده و تحت معاینه قرار می‌گیرد و برای وی گواهی بکارت در همان تاریخ صادر می‌گردد.

- از نظر قانون این گواهی، بکارت فرد مورد معاینه را تا ساعت ۲۴ آن روز اعلام می‌دارد، در حالی که ممکن است در طی ساعات باقی مانده از آن روز، هر اتفاقی رخ دهد! که در این حالت پزشک صادرکننده گواهی بکارت فرد مورد معاینه را تا آخرین ساعات آن روز گواهی نموده است. از طرف دیگر لازم است که تاریخ و ساعت صدور گواهی هم به عدد و هم به حروف نوشته شود تا قابل دستکاری نباشد.

- نکته بسیار با اهمیت دیگر این است که الزاماً باید گواهی صادر شده به خود فرد تحویل داده شود و اگر وی صغیر یا مهجور بود، گواهی باید تحویل ولی یا قیم وی گردد و پزشک اجازه ندارد گواهی را به سایر بستگان و دوستان فرد مورد معاینه تحویل دهد.

- در موارد نادر ممکن است دختر خانمی‌ دارای هایمن بدون سوراخ (Imperforated hymen) باشد که با اولین قاعدگی برای وی مشکلاتی پیش می‌آید که الزاماً باید توسط پزشک یک برش صلیبی‌شکل روی هایمن وی به منظور تخلیه محصولات قاعدگی ایجاد گردد.

- باید توجه داشت که در موارد پرده بکارت بدون سوراخ لازم است که پس از گرفتن مجوز قانونی اقدام به جراحی و ایجاد برش روی پرده بکارت نمود، ولی در مواردی که باعث بروز علایم حاد شده و وضعیت اورژانسی را ایجاد کرده است، نیازی به اخذ مجوز نبوده و پزشک معالج می‌تواند - پس از ثبت کلیه علایم و تشخیص، اقدام به درمان جراحی بنماید و سپس برای بیمار گواهی مبنی به انجام اقدامات درمانی صادر نماید.

- انتخاب و پذیرش بیمار جهت معاینه هایمن: نظر به اینکه این معاینه (به جز در موارد تجاوزات جنسی) حالت اورژانسی ندارد و از طرفی نیاز به مهارت و تجربه دارد، پزشک می‌تواند بیمار خود را بپذیرد و یا رد نماید. مثلاً اگر بیمار به قصد دریافت گواهی سلامت هایمن مراجعه می‌کند، - بدیهی است پزشک می‌تواند بیمار را مشروط به اظهارنظر شفاهی بپذیرد یا صدور گواهی را مشروط به سالم بودن‌هایمن نماید و یا با بیمار شرط کند که اگر تشخیص مشکل باشد، گواهی صادر نمی‌کند و باید به مرجع دیگری که تبحر بیشتری دارد مراجعه نماید.

- در صدور گواهی بکارت بهتر است که چند پزشک با تجربه در کنار یکدیگر اقدام به معاینه و صدور گواهی نمایند، چرا که در این حالت امکان اشتباه بسیار کمتر خواهد بود و از نظر قانونی نیز ارزش و اعتبار این گواهی بالاتر می‌باشد و دفاع از گواهی صادر شده نیز بهتر صورت خواهد گرفت.

- در صورت وجود هرگونه شک و ابهام در تعیین وضعیت بکارت فرد مورد معاینه، نباید اقدام به صدور گواهی کرد و لازم است وی را به فرد با تجربه‌تر یا به پزشکی قانونی ارجاع نمود.

  • منبع
  • یاسا
  • مجله سلامت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید