امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263592
۶۶۸
۱
۰
نسخه چاپی
در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شد

رشد 30 برابری حاشیه نشینی شهرها در طی 20 سال گذشته

رشد 30 برابری حاشیه نشینی شهرها در طی 20 سال گذشته
 

به گزارش حقوق نیوز یک فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور از رشد 30 برابری حاشیه نشینی شهرها در طول 20 سال گذشته خبر داد. وی علت این امر را مهاجرت روستائیان به شهرها بیان کرد.

محمد درویش روز سه شنبه در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با جمعی از دهیاران زن سراسر کشور در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر 18 میلیون نفر از مردم ایران در مناطق حاشیه ای شهرها زندگی می کنند اما این آمار در سال 76 تنها 600 هزار نفر بوده که این امر به معنای رشد 30 برابری حاشیه نشینی شهرها در طی 20 سال گذشته است.

وی افزود: به خاطر این تعداد حاشیه نشین در شهرها، سهم بزرگی از سکونتگاههی روستایی در کشور را نیز از دست داده ایم.
وی تصریح کرد: متاسفانه این تعداد حاشیه نشین از روستاها به شهرها آمده اند و در حاشیه شهرها زندگی می کنند و همین امر تبعات و آسیب های اجتماعی جدی را در شهرها به وجود آورده است که باید برای آن تدابیر جدی اندیشید.
درویش ادامه داد: به همین منظور دولت 2 میلیارد و 500 میلیون دلار برای موضوع حاشیه نشینی در کشور بودجه در نظر گرفته است، اما متاسفانه به واسطه این مشکلات حاشیه نشینی در شهرها و مهاجرت مردم از روستاها، 34 هزار روستا را از دست داده ایم.
مدیر کل سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید معیشت پایداری را در جامعه ایجاد کنیم، اضافه کرد: امروز نگران هستیم این رقم به جای صرف تغییر وضعیت در روستاها، به همان منوال بچرخد و همچنان مردم مناطق روستایی به شهرها مهاجرت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: ما در سرزمینی هستیم که میزان دام ما سه برابر ظرفیت مراتع کشور است و 56 میلیارد دلار به دلیل فرسایش خاک به کشور خسارت وارد شده است چون ما دام مازاد زیادی در کشور داریم.
درویش افزود: در واقع باید معیشت هایی در جامعه تعریف کنیم که مردم کمترین وابستگی به آب و خاک داشته باشند.
این فعال محیط زیست ادامه داد: اگر از ظرفیت روستاها به خوبی استفاده نکنیم وضعیتی داریم که قابل برگشت نخواهد بود.
انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید