امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263555
۷۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

گسترش روابط عربستان و اسرائیل بمنظور تضعیف ایران

عربستان بمنظور تقویت توان دفاعی خود خواهان خرید سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین از اسرائیل هستند

گسترش روابط عربستان و اسرائیل بمنظور تضعیف ایران
 

به گزارش حقوق نیوز، در مطلبی که در روزنامه واشنگتن پست آورده شده، ابعاد رابطه میان عربستان و اسرائیل با هدف محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطلب به تقویت روابط نظامی عربستان و اسرائیل علیرغم نداشتن روابط دیپلماتیک اشاره شده است. به نوشته واشنگتن پست اخیرا یک روزنامه سوئیسی در گزارشی اعلام کرد ائتلاف سری و مخفیانه میان اسرائیل و عربستان برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شده است.

در این گزارش آمده است: با وجود اینکه هیچ روابط دیپلماتیکی میان اسرائیل و عربستان وجود ندارد، دو طرف همکاری های نظامی گسترده ای با یکدیگر دارند. دولت سعودی چند ماه پیش یک هیئت نظامی را به تل آویو اعزام کرد تا در خصوص نقش ایران در منطقه با متحد اسرائیلی اش بحث و گفتگو کند.

به نوشته واشنگتن پست عربستان بمنظور تقویت توان دفاعی خود خواهان خرید سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین از اسرائیل هستند. این روزنامه می نویسد: در حال حاضر به نظر می رسد مقامات عربستان سعودی به دنبال خرید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» و همچنین سامانه «دفاع فعال تروفی» از اسرائیل هستند. در حالی که عربستان از بیان هرگونه اظهارنظر رسمی در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل خودداری می کند، به نظر می رسد روابط ریاض و تل آویو با پیشرفتی چشمگیر در سطح بالایی قرار داشته باشد.

واشنگتن پست یادآوری می کند که عربستان سعودی درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل موضعی محکم و خصمانه اتخاذ نکرد. این روزنامه می نویسد: همچنین باید به خاطر آورد عربستان و مصر هیچکدام موضع خصمانه ای در قبال تصمیم ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر اتخاذ نکردند. آنها در سازمان ملل به قطعنامه ای در این خصوص رأی موافق دادند و این پایان ماجرا بود. می توان گفت اتحاد میان ریاض و تل آویو در مسیری جدید و غیرقابل پیش بینی در حال حرکت است.

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان روابط خود با تل آویو را با این بهانه که به دنبال دستیابی به راه حل دو دولتی برای حل اختلافات موجود میان اسرائیل و فلسطین است، توجیه می کند؛ اما واقعیت این است که ریاض، ایران را بزرگترین دشمن خود می داند و برای مقابله با این کشور نیازمند همکاری با اسرائیل است. عربستان می خواهد با تقویت روابط خود با اسرائیل، از حمایت های نظامی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در منطقه برخوردار شود.

جنگ یمن و شلیک موشک یمنی ها به سمت ریاض موجب شد عربستان دریابد تا چه حد آسیب پذیر است؛ از این رو ریاض به فکر خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل افتاده است. در کل سعودی ها تمایل بسیاری به خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی دارند. پرتاب موشک یمنی ها به سمت ریاض مقامات سعودی را غافلگیر کرد و به همین دلیل خرید سامانه گنبد آهنین را یک اقدام راهبردی برای مقابله با تهدیدات آتی می دانند.

واشنگتن تایمز در انتهای گزارش خود آورده است: منطقه خاورمیانه منطقه ای راهبردی است که وقوع جنگ و ناآرامی در این منطقه فرصت خوبی برای اسرائیل است تا با فروش تسلیحات نظامی سود قابل توجهی کسب کند. در حال حاضر اوضاع در خاورمیانه به گونه ای است که ارزیابی یا پیش بینی رویدادهای آتی را دشوار می کند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید