امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263544
۴۲۱
۱
۰
نسخه چاپی
ابراهیم فیاض

بزرگترین اشتباه تاریخی ما این است که مقابل غرب به شرق تکیه می‌کنیم/ باز غربی‌ها با ما رو بازی می‌کنند اما چینی‌ها به شدت زیر بازی می‌کنند

شرقی‌ها، ما را در بُعد تمدنی و تکنولوژی و اخلاق بیشتر به انحطاط نزدیک می‌کنند

بزرگترین اشتباه تاریخی ما این است که مقابل غرب به شرق تکیه می‌کنیم/ باز غربی‌ها با ما رو بازی می‌کنند اما چینی‌ها به شدت زیر بازی می‌کنند
 

به گزارش حقوق نیوز در حالی که افکار عمومی در ایران، عملکرد ضعیف چین در حادثه نفتکش سانچی را نکوهش می کنند و خانواده های داغدار خواهان پاسخگویی مسئولان در مورد نحوه امدادرسانی به خدمه و پرسنل نفتکش هستند، ابراهیم فیاض به عنوان یک مردم شناس بیان کرد: یقین دارم اگر برای نفتکش ایرانی در هرجای دیگر از جمله آمریکا یا اروپا چنین اتفاقی می‌افتاد، دچار چنین وضعیتی نمی‌شد. دولت چین می‌توانست در این حادثه خیلی کارها انجام دهد اما کاری نکرد، چون جان انسان‌ها برایش ارزش ندارد. باز هم ژاپنی‌ها نسبت به چینی‌ها انسانی‌تر عمل کردند. 

وی گفت: چینی‌ها در سانحه‌ای که برای نفتکش ایران اتفاق افتاد، نه خودشان وارد عمل شدند و نه اجازه دادند کشور دیگری وارد عمل شوند. خواهیم دید که بعد از این اتفاق هیچ عذرخواهی هم از ایران نخواهند کرد.

او با بیان اینکه بزرگترین اشتباه تاریخی ما این است که مقابل غرب به شرق تکیه می‌کنیم، افزود: شرقی‌ها، ما را در بُعد تمدنی و تکنولوژی و اخلاق بیشتر به انحطاط نزدیک می‌کنند. ما در مقابل غرب‌گرایی، شرق‌گرایی راه می‌اندازیم.

این جامعه‌شناس- مردم شناس در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد نه به شرق و نه به غرب اعتماد کنیم پس در این زمینه باید چه کاری انجام دهیم؟ اظهار کرد: اینکه همیشه به غرب فحش دهیم و به سمت شرق برویم، اشتباه است. حتی اروپایی‌ها هم نمی‌توانند به چینی‌ها اعتماد کنند.

فیاض با بیان اینکه بزرگ‌ترین دلیل عقب ماندگی ما بی‌معنی بودن تاریخ در کشورمان است، توضیح داد: دلم به عنوان یک مردم شناس می‌سوزد که تاریخ در کشور ما بی‌اهمیت است.  تاریخی را که غربی‌ها  نوشته‌اند ترجمه کرده‌ایم، حتی هر چه در بخش ایران‌شناسی تالیف شده، بر اساس تاریخ غربی‌هاست. در بنیاد ایران شناسی، دانشگاه تهران و جاهای دیگر هر منبعی وجود دارد، بر اساس دیدگاه غربی به ایران است. حتی الگوهای دایرة المعارف اسلامی نیز بر اساس الگوهای غربی شکل گرفته و هیچکدام الگوهای ایرانی ندارند.

او اضافه کرد: مشکل ما یکی دو تا نیست و چینی‌ها به شکل نرمی دارند ما را استثمار می‌کنند. همه زندگی ما چینی شده است. نمی‌دانم چرا کشور ما باید به این اندازه به چین اعتماد کند که حتی بدتر از غربی‌ها ما را استثمار کند!؟  باز غربی‌ها با ما رو بازی می‌کنند اما چینی‌ها به شدت زیر بازی می‌کنند. اینکه ما در اعتماد به کشورهای شرقی فرو برویم، بسیار خطرناک است.

این مدرس دانشگاه افزود: باید نگاه عالمانه به خودمان داشته باشیم یعنی تاریخ کشورمان را خوب بدانیم. ایران را در ایرانیت خود و ارتباطات میان فرهنگی تاریخی بفهمیم. متوجه شویم رابطه ما با هند و چین چگونه بوده است. چرا ساسانیان  و هخامنشیان به چینی‌ها اعتماد نکردند. ما در تاریخ ساسانیان به رم و در هخامنشیان به یونان اعتماد کردیم اما هرگز به چینی‌ها اعتماد نکردیم.

فیاض با بیان اینکه آنقدر که غربی‌ها قابل اعتماد  هستند، چینی‌ها قابل اعتماد نیستند، اظهار کرد: ما در آینده به شدت از این موضوع ضربه خواهیم خورد. باید خودمان را در موازنه شرق و غرب نگه داریم و از ترس غربی‌ها به دام چینی‌های بی اخلاق نیفتیم. ما در جریان بعد از انقلاب چون با غرب مشکل داشتیم بیشتر به شرق تکیه کردیم که متاسفانه شرق هم به شکل غیر اخلافی به ما نارو می‌زند. شرقی‌ها به شدت غیر اخلاقی هستند، مذهب آنها غیر توحیدی است. اوج مذهب آنها بودایی است که در آن اصل بر شر جهان و شیطان حاکم است.  وظیفه روحانیون بودایی دور کردن شیطان است. برای مثال در تایلند جلوی خانه‌ها جایگاهی به شکل حجله وجود دارد که مردم هر روز در آن برای شیطان غذا می‌گذارند.

او بیان کرد: برعکس ادیان ابراهیمی و مسیحیت، شرقی‌ها به شدت انسان‌های بت پرستی هستند. از نظر بهداشتی سطح پایینی دارند، غیر قابل اعتماد هستند، با دور کوتاهی در بازارهایشان می‌توان متوجه بی‌اعتمادی به آنها شد زیرا هر کدام برای ارائه محصول هایشان یک قیمت می‌آورند در حالی که وقتی وارد بازارهای غربی می‌شوید، شاهد یک قیمت واحد هستید و رفتار صادقانه‌ای از خود نشان می‌دهند.  

این مردم‌شناس ادامه داد: متاسفانه تکیه ما به شرق موجب شده که همیشه ضربه بخوریم. در موضوع تحریم‌ها، غرب به صورت مستقیم با ما برخورد کرد اما بیشترین ناروها به کشور ما از سوی شرقی‌ها صورت گرفت که از این موضوع سود بردند و سو استفاده زیادی کردند.  اگر ایران به شدت دچار بحران ساختارهای اجتماعی شده است، به دلیل قاچاق کالاهای چینی‌ است.

فیاض در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه آنچه ما در شرق می‌بینیم، غرب‌زدگی افراطی است، گفت:  کشورهای شرقی بیشتر ویترین غربی‌ها هستند زیرا تکنولوژی خود را از غرب می‌گیرند و باز تولید می‌کنند. کپی کردن اندیشه، هنر، فیلم و... از غربی‌ها در شرق به شدت بالاست و ما شاهد غرب‌گرایی وحشتناکی در کشورهای شرقی هستیم. سلسله مراتب اجتماعی در شرق به شدت بالاست و موجب به جود آمدن سلسله طبقاتی بسیاری شده است. در کشور چین عده‌ای در فقر شدید و عده دیگری در اوج ثروت زندگی می‌کنند.   

او با بیان اینکه حزب کمونیست در چین تبدیل به حزب سرمایه داری شده است، افزود: به عقیده من در ساختار اجتماعی که در حال حاضر با وجود شبکه‌های اجتماعی رخ داده، با فروپاشی جدی چین مواجه خواهیم شد. در حال حاضر برخوردی که چینی‌ها با آمریکا دارند برای درست کردن جبهه‌ای است که از فروپاشی درونی این کشور جلوگیری کند؛ زیرا چین به یک جامعه استثماری بدتر از دوره امپراطوری تبدیل شده است.

این جامعه‌شناس درباره اینکه بارها در تفاهم‌نامه‌هایی که با این کشور بسته شده یا همچنان می‌شود، شاهد این بوده وهستیم که مسوولان درباره اشتراکات فرهنگی ایران و چین صحبت کرده‌اند؟ توضیح داد: جریان ثروت کشور ما از درآمد نفتی موجب شده برخی فقط به فکر واردات کالا باشند و از این موضوع سود بیشتری ببرند. ما هیچ اشتراک فرهنگی با چین نداریم. غیر از شمال چین که تا ژاپن می‌رود ما هیچ  اشتراکاتی با چینی‌ها نداریم. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم متوجه می‌شویم که چینی‌ها حتی در دوران پهلوی هم به ما نارو زدند. هواکوفنگ- نخست وزیر وقت چین- به اندازه کافی به ما خیانت کرد و در زمان جنگ به کشور ما ضربه زد. اگر کتاب تاریخ رابطه ایران و چین منتشر شود، متوجه می‌شویم رابطه‌ ایران و چین هیچ‌وقت خوب نبوده و آنها تا جایی که توانستند ما را به نفع خودشان استثمار کردند.  چینی‌ها اصلا قابل اعتماد نیستند و ما با آنها هیچ اشتراکات فرهنگی نداریم. آنها کجا و ما کجا؟

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید