امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263542
۱۴۵۳
۱
۰
نسخه چاپی
زنان در اصفهان نمی نوازند

ممانعت از حضور بانوان موزیسین بر روی صحنه در اصفهان

ممانعت از حضور بانوان بر روی صحنه هم به لحاظ روحی می تواند برای آنها لطمات زیادی را بهمراه داشته باشد زیرا تلاش ها و زحمات آنها برای فراگیری دانش موسیقی نادیده گرفته می شود و هم به لحاظ اجتماعی موجب نادیده گرفتن قشر مهمی از هنرمندانی می گردد که از ارائه هنر خود صرفا به دلیل زن بودن محروم می گردند

ممانعت از حضور بانوان موزیسین بر روی صحنه در اصفهان
 

به گزارش حقوق نیوز ممانعت از اجرای بانوان در ارکسترهای موسیقی در اصفهان به یکی از معضلات دست اندرکاران عرصه موسیقی در این شهر هنرپرور تبدیل شده است.

این روزها درحالی که مجموعه وزارت ارشاد و شخص وزیر ارشاد با حضور در کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر سعی در حمایت از اجراهای قانونی دارند، همچنان در استان اصفهان با عملکردهای خارج از قانون، اجازه حضور بانوان موزیسین روی سن داده نمی‌شود.

کنسرت ارکستر ملی اصفهان روزهای 22 و 23 دی با خوانندگی سالار عقیلی درحالی در سالن کوثر این شهر روی صحنه رفت که همچون سالیان گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان از حضور بانوان موزیسین روی سن ممانعت به عمل آورد. 

شهروز بلوچستانی (نوازنده فلوت ارکسترملی اصفهان) درباره ممانعت از حضور بانوان اعضای این ارکستر در اجرای روزهای 22 و 23 دی در اصفهان گفت: اجرای اخیر ارکستر ملی اصفهان در سالن کوثر شهر اصفهان با خوانندگی سالار عقیلی برگزار شد که طی آن جمعه 22 دی از ساعت 18:30 و شنبه 23 دی از ساعت 20:30 به اجرا پرداختیم. ارکستر ملی اصفهان از سال 1383- 84 مشغول فعالیت است. در اجراهایی که این ارکستر قرار است روی صحنه ببرد؛ بانوان به عنوان اعضای این ارکستر در تمرینات همواره حضور دارند ولی مشکل اینجاست که اجازه حضور بانوان در اجراها داده نمی‌شود و ارکستر بدون حضور بانوان در اصفهان روی صحنه می‌رود. در واقع سال‌هاست که بانوان موزیسین اصفهانی حق روی استیج رفتن در این استان را ندارند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که حدود دو ماه قبل ارکستر ملی اصفهان تقریبا با حضور تمامی اعضایش ازجمله بانوان ارکستر در شیراز به اجرای برنامه پرداخت. این گروه اول بهمن ماه نیز با حضور همین بانوان در شهرکرد روی صحنه خواهد رفت.

این نوازنده موزیسین گفت: در این زمینه بسیار صحبت شده است و همیشه گفته می‌شود که مسئله حضور بانوان روی صحنه در حال بررسی است اما واقعا مشخص نیست این بررسی‌ها چه زمانی به اتمام می‌رسد. در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دیگری که در کشورمان انجام می‌شود بانوان و مردان همپای هم فعالیت می‌کنند؛ در موسیقی نیز بانوان جزو جامعه موسیقی هستند که فعالیت می‌کنند ولی نمی‌دانم چرا در این حوزه بانوان در اصفهان نمی‌توانند همپای مردان روی صحنه حضور داشته باشند. اینکه چرا بانوان موزیسین اصفهانی در شهر خودشان نمی‌توانند روی صحنه کنسرت بیایند هیچ توضیح منطقی ندارد.

این عضو ارکستر ملی اصفهان همچنین عنوان کرد: در بین بانوان، نوازندگان چیره‌دستی وجود دارند که تحصیل کرده موسیقی هستند و سالیان سال فعالیت کرده‌اند. این موزیسین‌ها در جلسات تمرینی حضور دارند ولی در نهایت مجوز حضور آنها روی استیج صادر نمی‌شود.

به گزارش حقوق نیوز ممانعت از حضور بانوان بر روی صحنه هم به لحاظ روحی می تواند برای آنها لطمات زیادی را بهمراه داشته باشد زیرا تلاش ها و زحمات آنها برای فراگیری دانش موسیقی نادیده گرفته می شود و هم به لحاظ اجتماعی موجب نادیده گرفتن قشر مهمی از هنرمندانی می گردد که از ارائه هنر خود صرفا به دلیل زن بودن محروم می گردند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید