امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263506
۷۳۹
۱
۰
نسخه چاپی
سرنوشت تلگرام علیرغم انتشار برخی خبرها مبنی بر رفع فیلتر آن همچنان مبهم است

آزمون تلگرامی روحانی

آزمون تلگرامی روحانی
 

به گزارش حقوق نیوز، روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به بررسی موضوع فیلترینگ تلگرام پرداخته است. در این مقاله آورده شده: «رفع فیلتر می شود»، «سرورهایش را به ایران بیاورد»، «شروط ما را بپذیرد»، «موقتی است»، «برنگردد» همه اینها گوشه‌ای از نقل قول‌هایی است که مسئولان مختلف دولتی و غیردولتی در روزهای گذشته درباره تلگرام داشتند. وقتی کف خیابان در برخی نقاط ایران با ناآرامی برخی افراد فرصت طلب همراه شد، بالاخره دست آقای وزیر روی دکمه فیلترینگ رفت. دکمه‌ای که برخی زودتر از اینها چشم انتظارش بودند. وقتی شبکه‌های اجتماعی
به طور دامنه‌دار در دل مخاطبان ایرانی جا باز کردند چندان به مذاق برخی خوش نیامد. با این حال روز به روز نفوذ آنها گسترش یافت. دولت روحانی در خط اول برای دفاع از این شبکه‌ها نقش بازی کرده، همین اردیبهشت 96 هر لحظه منتظر بودیم در روزهای منتهی به انتخابات، تلگرام و مابقی شبکه ها محدود شوند اما روحانی در پاستور مقاومت کرد تا خیال کاربران راحت باشد. با این حال بالاخره ناآرامی‌های اخیر، تلگرام را در سد فیلترینگ گیر انداخت. از ابتدا گفته شد موقت. اینستاگرام هم همین سرنوشت را داشت اما دوران محدودیت این شبکه زودتر تمام شد. حالا تلگرام شبکه‌ای که مطابق با آمارها 40 میلیون ایران کاربر آن هستند همچنان در صف رفع فیلتر است. نماد آبی این شبکه فعلا خط قرمز شده اما دولت پای حرف خود ایستاده است که موقت خواهد بود. رئیس جمهور در اواسط هفته در این باره گفت: «افتخار دولت یازدهم و دوازدهم گردش آزاد اطلاعات است اما عده‌ای از فضای مجازی خوششان نمی‌آید. یک عده می‌گویند که مردم فقط باید به صدا و سیما نگاه کنند البته معتقدیم که صدا و سیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای جناح خاصی را. روحانی افزود: مردم از صدا و سیما هم استفاده می‌کنند اما نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به خاطر شرایط خاص، چند روزی مسدود شده برای همیشه مسدود باشد. با این کار بیش از صد هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر از دست داده‌اند و ما باید به فکر زندگی و راحتی مردم باشیم.»
وزیر ارتباطات هم در همین مورد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در شرایطی قرار داریم که حاکمیت ما و اکثر کشورهای دنیا امکان اعمال مقررات بر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی را ندارند و البته ساده‌ترین راه‌حل(!) برای غلبه بر این تهدیدات نوین، بستن فضا و به دنبال آن سردادن آواز لزوم توسعه شبکه‌های داخلی، آن هم از جنس صرفا تکنولوژی و بدون توجه به سایر پارامترها از جمله حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع است، غافل از آنکه عقب نگاه داشتن کشور از علم روز، خود یک تهدید بزرگ دیگر است.» یک وب‌سایت خبری چند روز پیش خبر از رفع فیلتر تلگرام به دستور رئیس جمهور داد با این حال همچنان بالای صفحه تلگرام مردم واژه connecting نقش می‌بندد هرچند برخی راه‌های رسیدن به تلگرام را در همین شرایط هم می‌یابند تا نشان دهند فیلترینگ چندان راه حل موثری نخواهد بود.
وقتی تلگرام و امنیت دو واژه کنار هم در بسیاری از سخنرانی‌ها باشد طبیعی است که موضوع به کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز می‌کشد. اما در جلسه آخر کمیسیون امنیت ملی چه خبر بوده است؟ یک عضو این کمیسیون دیروز به ایسنا گفته: «با توجه به چنین وضعیتی به وزارت ارتباطات ماموریت راه‌اندازی تلگرام داخلی و استقرار سرورهای داخلی داده شد تا مردم بتوانند از اینترنت با سرعت بالاتر و مطمئن و سرورهای داخلی استفاده کنند تا دیگر کسانی به منافع امنیت و وحدت ملی خدشه وارد نکنند.» ابوالفضل حسن‌بیگی افزود: «قرار شد که مسئولان تلگرام نیز قول دهند که از تلگرام استفاده امنیتی و تروریستی صورت نگیرد به همین دلیل مسئولان در این جلسه به ما گفتند که تا پنج‌شنبه (امروز) احتمالا تلگرام رفع فیلتر خواهد شد.» اما این خبر و قول مساعد برای برخی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی غریب بود. دو عضو این کمیسیون در گفتگو با ایلنا از چنین قولی اظهار بی‌اطلاعی کردند. محمد ابراهیم رضایی (دبیر کمیسیون) گفت: من در جلسه کمیسیون امنیت ملی چنین چیزی را نشنیدم. شاید این خبر را به صورت خصوصی به آقای حسن بیگی گفته‌اند. مصطفی کواکبیان، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در خصوص ادعای حسن‌بیگی گفت: تا زمانی که من در جلسه کمیسیون بودم کسی چنین قولی نداد. البته در روزهای گذشته قرار بود که تلگرام تعیین تکلیف شود اما کسی چنین قولی به کمیسیون امنیت ملی نداد و من چنین چیزی نشنیدم. تا وقتی که من در جلسه بودم چنین بحثی مطرح نشد. همچنین یکی از مسئولان وزارت ارتباطات از صحت ادعای رفع فیلتر تلگرام اظهار بی‌اطلاعی کرد.

روحانی قاطع بایستد
اما حساسیت‌ها روی یک شبکه اجتماعی در سطح تلگرام چقدر قابل قبول است؟ آیا مسیر بستن شبکه‌های اجتماعی همان راهی است که برای کشور بهتر است؟ تکلیف مردمی که به خط مشی روحانی رای داده‌اند چه می‌شود؟ همه اینها سوالاتی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. یک فعال سیاسی اصلاح طلب
در گفتگو با «آفتاب یزد» گفت: «امروز شبکه های اجتماعی و تلگرام به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده و از یک راه ارتباطی میان نزدیکان و خویشاوندان تا کسب و کار ارزان میان مردم جای باز کرده است.» احمد شیرزاد افزود: «این طرز تفکر که برخی گمان می کنند شبکه‌های اجتماعی تنها برای وقت هدر دادن یا سرگرمی های نامناسب است، چندان با واقعیت زندگی امروز متناسب نیست.» او افزود: «ممکن است به دلایل امنیتی در شرایطی خاص حتی تلفن همراه در یک منطقه قطع شود این تصمیم شاید با توجه به موقعیت آن زمان صحیح باشد اما بدون تردید ادامه چنین روشی نمی تواند مفید قلمداد شود.» شیرزاد تصریح کرد: «دولت وظیفه دارد نظم اجتماعی را ایجاد کند اما وظیفه‌ای برای سلب ابزارها و امکانات در دسترس مردم ندارد.» این فعال سیاسی ادامه داد: «دولتی ها باید با گفتگو و تصریح واقعیت‌های جامعه امروز و ابزارهای ارتباطی، مخالفان این شبکه‌ها را قانع کنند که نمی‌توان نگاهی از بالا به مردم داشت و باید این فرصت به مردم داده شود که با سلیقه خود انتخاب کنند و می‌توان در این مسیر افزایش آگاهی در جامعه را تقویت کرد.»
شیرزاد یادآور شد: «تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی ابزارهای ارتباطی هستند و دارای ذات پاک یا ناپاک نیستند.» او خاطرنشان کرد: «طبیعی است که تخلفات باید مورد رسیدگی قرار بگیرد اما سلب ابزار از مردم نمی‌تواند راه درستی باشد.» شیرزاد تاکید کرد: «دولت باید در این مسیر قاطع بایستد و یک بار برای همیشه موضوع ابزارهای ارتباطی را حل و فصل کند. مردم به خط و مشی روحانی براساس وعده‌های داده شده رای دادند و انتظار دارند وی به آنچه که وعده داده
وفادار باشد.»

انتظار...
حسن روحانی در روزهای آینده در یک آزمون دیگر درباره وعده‌های انتخاباتی خود قرار می‌گیرد آخرین آماری که در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده نشان می‌دهد ۹۰۰۰ کسب و کار خرد اینترنتی که درگیر قطع شدن ارتباط شان از تلگرام هستند در یک هفته اخیر با مشکلاتی مواجه شده‌اند. چشم‌های بسیاری حالا به دکمه رفع فیلترینگ است. چراغ برای تلگرام سبز خواهد شد؟

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید