امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263467
۵۹۴
۱
۰
نسخه چاپی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

7 هزار و 300 ساختمان در تهران پر خطر و میان خطر هستند/ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آتش‌نشانان و همه دستگاه‌های امدادرسانی تصویربرداری و حضور مردم در هنگام وقوع حادثه است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وجود هفت هزار و ۳۰۰ ساختمان پرخطر و میان‌خطر در شهر تهران خبر داد و گفت: به ۲۴۳ ساختمان که شرایطی مانند ساختمان پلاسکو داشتند اخطار داده شده است

7 هزار و 300 ساختمان در تهران پر خطر و میان خطر هستند/ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آتش‌نشانان و همه دستگاه‌های امدادرسانی تصویربرداری و حضور مردم در هنگام وقوع حادثه است
 

به گزارش حقوق نیوز مهدی داوری؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به تاکیدات شهردار تهران در خصوص پایداری و ایمنی در شهر گفت: رویکرد پیشگیرانه از اصلی‌ترین اهداف ما است و شهروندان باید در این زمینه با ما همکاری کنند تا بتوانیم توسعه ایمنی و پیشگیری را در شهر پیش ببریم.

او ادامه داد: نظام بازرسی ایمنی از ساختمان ها و فضاهای شهری از جمله اقدامات ماست که با مشارکت مردم ودیگر سازمان‌ها باید انجام شود تا گام مهمی در راستای توسعه ایمنی شهر برداریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به ایمنی در شهر یکی دیگر از وظایف این سازمان است که این امر امکان پذیر نیست مگر با مشارکت رسانه و همه شهروندان. همچنین از دیگر اقدامات ما به روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی است چراکه از آن برای تجهیزات باید سازمانی در شأن کلانشهر تهران داشته باشیم تا بتوانیم برای مقابله با هر گونه حادثه‌ای آماده باشیم.

داوری آموزش تخصصی و روز آتش نشانان را از دیگر اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دانست و گفت: آموزش تخصصی آتش نشانان مطابق استانداردهای آموزشی در دنیا و استفاده از تجربیات دیگر کشورها از جمله کارهایی است که در دستور کار قرار گرفته تا افزایش سطح توان سازمان را از این طریق نیز شاهد باشیم.

او به ساختمان‌های پرخطر و میان خطر در شهر تهران اشاره کرد و گفت: همکاری خوبی بین قوه قضائیه، شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی شکل گرفته و ۷هزار و ۳۰۰ ساختمان که براساس سطح بندی در شهر تهران جزو ساختمان‌های پرخطر و میان خطر بودند شناسایی شده و همچنین ۲۴۳ ساختمان که شرایط پرخطری شبیه ساختمان پلاسکو داشتند نیز اخطار دریافت کردند و هفت ساختمان تجاری پرخطر پلمپ شدند.

او با بیان اینکه اولویت‌ ما در مناطق ۱۱ و ۱۲ بوده است گفت: بازرسی‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران باعث شده بازخورد خوبی داشته و باعث شده است که مالکان ساختمان‌ها خود اقدام کنند به طور مثال ساختمان آلومینیوم که از ساختمان‌های پرخطر است اقدامات اصلاحی خود را برای کاهش خطرات آغاز کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: از دیگر اولویت‌های ما برای کاهش خطر و ایمنی بیشتر بازار تهران است چراکه این بخش از شهر پتانسیل بالایی برای خطر دارد وضعیت سیمکشی برق که بیشترین علل وقوع حریق در این منطقه است بسیار نابسامان بوده همچنین نحوه انبارداری نامناسب و سدمعبرهای نامناسب وقوع خطر در این منطقه را افزایش داده است.

داوری با اشاره به طرح‌های در دست اجرای سازمان آتش‌نشانی گفت: اقدامات خوبی شروع شده تا بتوانیم از طریق این طرح‌ها بازار تهران را ایمن کنیم همچنین در روزهای اخیر دو دستگاه بالابر ۵۶ و ۶۰ متری وارد شده و در حال حاضر در گمرک است و در حال انجام کارهای گمرکی برای ورود به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است. همچنین در سال آینده خرید گسترده‌ای با توجه به حمایت‌های شهرداری تهران برای به روز رسانی ناوگان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران انجام خواهد شد از جمله اینکه ۱۹ دستگاه بالابر در سال اینده خریداری خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در تمام دنیا مهمترین خاموش کننده آب است ، گفت: از خاموش کننده‌هایی مانند تَف در ساختمان‌های بلند کمتر استفاده می‌شود و ما از نظر این نوع خاموش کننده‌ها در کشور و در شهر تهران با مشکل خاصی روبه رو نیستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نظام بازرسی ساختمان‌های موجود در شهر اشاره کرد و گفت: نظام بازرسی برای ساختمان‌های موجود در شهر از سال آینده به کار گرفته می‌شود طبق قوانین همه ساختمان‌ها باید از قوانین ایمنی استفاده کنند ساختمان‌هایی که در حال حاضر در حال بهره‌برداری و استفاده در شهر تهران هستند از مهم‌ترین نقاط آسیب‌پذیر شهر ما هستند و نظام بازرسی برای این ساختمان‌ها در نظر گرفته شده تا بتوانیم از طریق بازرسی این ساختمان‌ها سطح ایمنی آنها را بالا برده و آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم.

داوری با بیان اینکه کشته شدگان ناشی از تصادفات ۵۰ برابر کشته‌شدگان ناشی از حوادثی مانند حریق است گفت: ما سعی داریم با انجام بازرسی‌های مناسب از ساختمان‌های در حال استفاده این تعداد را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره به روزرسانی تجهیزات سازمان آتش نشانی یادآور شد: به روزرسانی تمامی ندارد چراکه تکنولوژی مدام پیشرفت می‌کند و خطرات نیز با پیشرفت تکنولوژی تغییر می کنند از همین رو باید آمادگی لازم برای مقابله با آنها را داشته باشیم. البته ما در تهران از نظر تجهیزات نسبت به دیگر شهرهای کشور شرایط بهتری داریم اما راضی‌کننده نیست و ما تلاش می‌کنیم تا تجهیزاتمان را کامل و به روز کنیم. به روزرسانی و ارتقای تجهیزات در سازمان آتش‌نشانی در حال حاضر براساس لایحه ای است که در شورای شهر مصوب شده بود البته این لایحه در سال‌های گذشته با تاخیراتی همراه بود اما خوشبختانه در حال حاضر سرعت گرفته و به خوبی در حال انجام است.

او همچنین درباره استفاده از بالگرد برای اطفاء حریق خاطرنشان کرد: برای استفاده از بالگرد موافق هستم چراکه نقاط دورتری در شهر وجود دارد که دسترسی به آنها بسیار سخت است و بالگرد می‌تواند دسترسی به این نقاط را آسان کند اما اینکه تصور کنیم اگر بالگرد نداشته باشیم وسایل و تجهیزات ما برای اطفاء حریق کافی نیست تصور اشتباهی است.

داوری تاکید کرد: مهمترین رویکردی که در کشورهای پیشرفته دنبال می‌شود مجهز شدن ساختمان‌ها به سیستم دفاعی در مقابل حوادث است. ما باید ساختمان‌هایمان را در برابر حوادث ایمن کنیم.

داوری در پاسخ به این سوال که برای مقابله با حوادثی نظیر حادثه پلاسکو آمادگی لازم را داریم یا نه گفت: شرایط فعلی ما شرایط بدی نیست ما از تجربه تلخ پلاسکو درس‌های بزرگی گرفتیم اما شرایط ایمنی در شهر خوب نیست. برای ارزیابی نیز به مانند ساختمان‌های شهرداری و سازمان‌ها و ادارات دولتی در اولویت کاری ما هستند همانطور که گفتم همکاری خوبی بین شهرداری قوه قضائیه و سازمان آتش نشانی شکل گرفته ولی ما نیازمند اصلاح قوانین هستیم. چراکه قانون جوابگوی نیاز امروز جامعه ما نیست. در قوانینی که در حال حاضر در کشور وجود دارد مشارکت شهروندان حلقه گمشده است که باید با اصلاح قوانین این موضوع نیز لحاظ شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا شهدای آتش‌نشان در حادثه پلاسکو به عنوان شهدای ایثارگر محسوب شدند گفت: هنوز این اتفاق نیفتاده اما ما در این زمینه مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم ولی هنوز جواب‌های قطعی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

داوری همچنین درباره حضور مردم در هنگام حوادث گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آتش‌نشانان و همه دستگاه‌های امدادرسانی تصویربرداری و حضور مردم در هنگام وقوع حادثه است. باید با اصلاح این رفتار فرهنگسازی شود تا حقوق شهروندی که حادثه دیده است مورد توجه قرار گیرد. برای فرهنگسازی نیز نیازمند همکاری همه دستگاه ها و مردم هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در خصوص آمادگی این سازمان برای مقابله با بحران و زلزله در تهران گفت:  در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه در شهر تهران وجود دارد که برای شرایط خاص سازماندهی شده البته باید بدانیم که این ایستگاه ها در زمان بحران بزرگ کافی نیستند و ما برای مقابله با یک بحران بزرگ در تهران باید میزان خطرپذیری را در شهر کاهش دهیم و شهر باید آماده باشد تا در هنگام بحران آسیب کمتری ببیند.

او ادامه داد: براساس محل محوری که صورت گرفته ما سعی داریم محلات را برای مقابله با بحران آماده کنیم همچنین ۳۷ هزار آتش نشان داوطلب آموزش دیده‌اند که سطح‌بندی شدند و در زمان بحران می‌توانیم از تعدادی از این افراد نیز به عنوان امدادگر استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید