امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276408
۱۳۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

تومور مغزی چیست؟ | اطلاعات جامع درباره تومور مغزی

تومور مغزی چیست؟ | اطلاعات جامع درباره تومور مغزی

تومور مغزی چیست؟

تومور مغزی یک توده یا رشد غیر طبیعی سلول ها در مغز می باشد انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد که برخی از آنها غیر قابل تشخیص هستند (خوش خیم) و برخی سرطانی یا بد خیم هستند.

در تعریف تومور مغزی باید گفت رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش خیم یا بدخیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه ای سخت و تو پُر، و یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز و یا کانال مرکزی نخاع است.

تومور های مغزی میتوانند در مغز شروع شوند یا در قسمت های دیگر بدن آغاز شوند و سپس به سمت مغز گسترش یابد. سرعت رشد تومور های مغزی میتواند متفاوت باشد؛سرعت رشد و همچنین محل تومور مغزی تعیین کننده آن است که چگونه عملکرد سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار میدهد درمان تومور مغزی بستگی به نوع و اندازه و محل ایجاد آن دارد.

بیش از 90 درصد افرادی که سردرد دارند تومور مغزی ندارند؛ پس این چند مورد را به عنوان علائم خطر سردرد به ذهن بسپارید: سردرد صبحگاهی که علیرغم شدت زیاد در صبح به تدریج تا ظهر بهتر و کمتر میشود؛ سردردی که روز به روز و هفته به هفته در حال تشدید است و معمولا به داروهای مسکن جواب نمیدهد؛ اگر سردرد مزمن قبلی مثل میگرن به تازگی در حال بدتر شدن است یا فرم آن عوض شده و در نهایت اینکه علایم مهم دیگری مثل تهوع، استفراغ، تاری دید، اختلال در راه رفتن و یا ضعف در اندامها در کنار سردرد ایجاد شود.

دسته بندی تومورهای مغزی

هر گروهی از سلول‌های غیرعادی که در مغز فضایی را اشغال کند باعث تولید تومور (توده) مغزی می‌شوند. بیش از ۴۰ نوع تومور مغزی وجود دارد که در کل به این دو دسته تقسیم می‌شوند:

تومورهای خوش‌خیم

تومورهای خوش‌خیم: این تومورها رشد آهسته‌ای دارند و گسترش نمی‌یابند. این تومورها سرطانی نیستند.

تومورهای بدخیم

تومورهای بدخیم: این تومورها سرطانی هستند، به سرعت رشد می‌کنند و می‌توانند به سایر بخش‌های مغز و نخاع گسترش پیدا کنند. شایع‌ترین انواع تومورهای مغزی آستروسیتوما، الیگودندروگلیوما، گلیوبلاستوما و گلیومای مختلط هستند.

در سرطان، مکانیسم تقسیم سلولی دچار اختلال می‌شود و سلول‌ها به طور غیرعادی تکثیر می‌شوند. از بین انواع سرطان، سرطان مغز در مردها شایع‌تر است.

سرطان مغز شامل دو دسته‌ است:

- در تومور اولیه، سرطان از یک تومور در مغز آغاز می‌شود و تقریباً هیچوقت به بقیه‌ی بدن گسترش نمی‌یابد.

- تومور ثانویه (یا متاستاز) در واقع تهاجمی است که از سرطان در بخش‌های دیگر بدن به مغز گسترش پیدا کرده است.

انواع تومور مغزی

· نوروم آکوستیک

· استروسیتوما

· متاستاز مغزی

· کارسینوما

· گلیوبلاستوما

· تومور های امبریونال

· گلیوما

· مدولوبلاستوما

· منینگیوما

· تومور های مغزی کودکان

· مننژبوم

· و تومور های هیپوفیز

تومور مغزی چیست؟ | اطلاعات جامع درباره تومور مغزی

علل تومور مغز

عوامل مختلفی می‌توانند بر بروز تومور مغزی موثر باشند. دو مورد از عواملی که به طور یقین بر آن تأثیر می‌گذارند، عبارتند از:

- افرادی که سرِ آن‌ها در معرض میزان بسیار زیاد اشعه قرار گرفته است.

- افرادی که شرایط ژنتیکی یا ارثی خاصی دارند به احتمال بیشتری مبتلا به سرطان مغز می‌شوند.

علائم تومور مغزی

اصلی ترین علامت تومور، سردرد است که اکثر مواقع نوع سردرد به گونه ای است که بیمار برای اولین بار آن را تجربه می کند و در واقع با سردردهای دیگر فرق دارد چراکه این سردردها شدید و مداوم هستند و باعث اختلال در خواب و بیدارشدن بیمار در نیمه شب می شوند و با خوردن داروهای آرام بخش و مسکن کاهش نمی یابند.

نشانه های رایج تومور های مغزی

· شروع جدید یا تغییر در الگوی سر درد ها

· سر درد های که به تدریج بیشتر و شدیدتر میشود.

· حالت های تهوع یا استفراغ های بی دلیل

· مشکلات بینایی مانند: بینایی تار یا دو بینی یا از دست دادن دید محیطی

· از دست دادن تدریجی لمس یا حرکت در یک دست یا پا

· مشکل در کنترل و عدم تعادل

· مشکلات گفتاری

· سر در گمی در امور روزمره

· تغییر شخصیتی یا رفتاری

· تشنج، بویژه در کسانی که سابقه تشنج ندارند

· مشکلات شنوایی

درمان تومور مغزی

درمان قطعی در اکثر این ضایعات، جراحی تومور مغزی می باشد. اگر تومور مغزی در جایی واقع باشد که بتوان عمل شود، جراح مغز تلاش خواهد کرد تا هر چه بیشتر تومور مغزی را از بین ببرد.در برخی موارد، تومورها کوچک و ساده هستند تا از بافت مغزی اطراف جدا شوند، که عمل جراحی مغز و اعصاب  را توسط جراح مغز و اعصاب ممکن می سازد.

جراحی شامل کرانیوتومی و تخلیه میکروسکوپی تومور به هدف کاهش فشار مغز و ارسال نمونه برای تشخیص قطعی نوع  تومور مغزی می باشد. بعد از تخلیه تومور مغزی با جراحی ، استخوان جمجمه در محل فیکس می شود و پوست بخیه می گردد.

در بسیاری از موارد بیمار خیلی زود به زندگی خود بر می گردد. در موارد دیگر، تومورها می توانند از بافت اطراف جدا شوند و یا در نزدیکی مناطق حساس در مغز شما قرار بگیرند و جراحی را خطرناک و سخت می کند در این شرایط، پزشک بیش ترین میزان تومور را که ایمن است برمی دارد. حتی برداشتن بخشی از تومور مغزی می تواند به کاهش علائم و نشانه های شما کمک کند.

این بیماران معمولا نیاز به پانسمان روزانه محل عمل دارند و بخیه ها در صورت نیاز به کشیدن 10 روز بعد از عمل گشیده می شوند. در ادامه بر اساس جواب پاتولوژی احتمال نیاز به رادیوتراپی و شیمی درمانی خواهد بود.

مراقبت های بعد از جراحی تومور مغزی بسیار مهم است و باید توسط جراح مغز به بیمار گوشزد گردد.

  • منبع
  • خسرو مدیسا طب
  • دکتر علیرضا تیموری
  • داروسازی دکتر عبیدی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید