امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263343
۱۶۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

طب سنتی مصرف شیر را به هر صورتی مفید نمی‌داند

شیر غذای کاملی است و هضم مربوط به خود را می‌طلبد؛ بنابراین در طب سنتی مصرف همزمان آن با خوردنی‌های دیگر نظیر گوشت، تخم‌ مرغ، ماهی، سبزی ها، حبوبات، چیزهای شور، تند و ترش منع شده است و باید به تنهایی مصرف شود

یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا، مصرف شیر است
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

مواد منع مصرف شیر

با نگاهی به هرم غذایی، که میزان مورد نیاز مصرف گروه‌های غذایی را برای ما مشخص می‌کند، مشاهده می‌کنیم که شیر و لبنیات در سومین ردیف این راهنما قرار دارند و بر اساس آن باید روزانه ۲ تا ۳ سهم از آن در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.

اما در طب سنتی زمان خوردن برخی مواد غذایی و همچنین این که آن‌ها را با چی بخوریم و با چی نخوریم خیلی مهم است؛ یکی از این مواد غذایی لبنیات است که باید بیشتر در مصرف آنها دقت شود.

درمانگران طب سنتی برای نوشیدن شیر هنگام وعده‌های غذایی به قواعد و ضوابط خاصی معتقدند و مصرف لبنیات و مخصوصا شیر را به هر صورتی مفید نمی‌دانند.

شیر غذای کاملی است و هضم مربوط به خود را می‌طلبد؛ بنابراین در طب سنتی مصرف همزمان آن با خوردنی‌های دیگر نظیر گوشت، تخم‌ مرغ، ماهی، سبزی ها، حبوبات، چیزهای شور، تند و ترش منع شده است و باید به تنهایی مصرف شود. همان‌طور که در گذشته نیز مصرف همزمان شیر به همراه کمی نان در یک وعده غذایی مرسوم بوده و غذای کاملی را تشکیل می‌داده است، امروز نیز به عنوان یک وعده کامل صبحانه می ‌توان 1 لیوان شیر به همراه کمی عسل و نان میل کرد. می‌ توان شیر را به ‌عنوان میان وعده نیز مصرف کرد به شرطی که 3-2 ساعت با وعده قبل و بعد خود فاصله داشته باشد وگرنه باعث فساد شیر در معده شده و روند هضم را مختل می ‌کند. بهتر است شیر گرم میل شود تا موجب سرعت نفوذ آن شده و زودتر از معده عبور کند.

‌علی بهادری متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه شیر چه حیوانی برای مصرف مناسب‌تر است، گفت: از نظر این که شیر چه حیوانی برای انسان مناسب‌تر است، باید گفت شیر حیوانی که مدت حاملگی آن نزدیک به مدت زمان بارداری انسان باشد، از نظر تغذیه مناسب‌تر است. بهترین شیر، شیر گاو جوان، چاق و سالم است که در مراتع چریده باشد و آن شیر، طعم و بوی نامطبوع نداشته باشد.

وی اضافه کرد: شیر گاو که مدت بارداری آن همچون انسان ۹ ماه است، برای تغذیه بخصوص اطفال مناسب‌تر بوده، در درجه بعد شیر بز و سپس شیر گوسفند مفید است. این متخصص می‌افزاید، شیر گاو برای شکل‌گیری و استحکام استخوان‌ها بهبود علائم پیش از قاعدگی، داشتن ناخن و دندان و موی سالم‌تر، کنترل دیابت نوع دو و پیشگیری از سرطان پستان و روده بزرگ بسیار مفید است و از نظر طب سنتی در افراد گرم مزاج، اشتهاآور و چاق‌کننده است و سبب لینت مزاج و رفع یبوست می‌شود.

وی به اشخاصی اشاره کرد که نباید از شیر استفاده کنند، زیرا شیر می تواند در برخی افراد سبب تشدید ناراحتی ‌شود و گفت: بیماران با مشکلات طحال، مبتلایان التهاب کبد، مبتلایان صرع، کسانی که تپش قلب و معده ضعیف دارند و افراد دچار بیماری‌های ناشی از سوء مزاج بلغمی از جمله دردهای مفصلی، سردرد و ضعف اعصاب، نباید در مصرف شیر زیاده‌روی کنند.

بیشتر بخوانید:

34 ترکیب غذایی که بهتر است نخورید

بعد از خوردن غذا با 4 اقدام به استقبال مرگ نروید

خواص و مضرات غذاها و نوشیدنی های ایرانی

 

پایگاه خبری حقوق نیوز - تعذیه و رژیم درمانی

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید