امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263322
۸۸۴
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی

امروز همه‌ی شهرهای کشور دچار «فراموشی» شده‌اند

امروز همه‌ی شهرهای کشور دچار «فراموشی» شده‌اند

به گزارش حقوق نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ثامن در مشهد، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: «نسیان» درد امروز تمام سرزمین ماست، امروز همه‌ی شهرهای کشور دچار «فراموشی» شده‌اند.

سید محمد بهشتی در آیین افتتاحیه نمایش فیلم «نسیان» در گروه هنر و تجربه که سه‌شنبه (۵ دی) در موزه سینما برگزار شد، بیان کرد: نام بسیار دقیقی برای این فیلم انتخاب شده است، هیچ اسم بهتری نمی‌شد برای این فیلم تصور کرد.

وی با اشاره به موضوع فیلم "نسیان" در بررسی پروژه بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) اظهار کرد: این فیلم دقیقا دست بر مشکل اصلی گذاشته است، در این گونه مواقع ما معمولا دنبال مقصر می‌گردیم و مثلا از شهرداری یا وزارت مسکن به عنوان مقصر یاد می‌کنیم در حالی که تقصیر متوجه نسیان و فراموشی است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها بافت فرسوده حرم امام رضا (ع) را در بر نگرفته، بلکه همه‌ی سرزمین ما دچار نسیان شده است. نمی‌دانیم کجا زندگی می‌کنیم، که هستیم و چه کاری باید انجام دهیم.

بهشتی «نسیان» را بیماری مهلک و خطرناک جامعه امروز ما دانست و بیان کرد: اینطور نیست که "نسیان" فقط به دریاچه ارومیه یا تالاب گاوخونی رحم نکرده باشد، بلکه این بیماری چنان مهلک است که حتی به بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) که مقدس‌ترین جا برای تمام ایرانیان در طول تاریخ بوده نیز رحم نمی‌کند.

وی با بیان این‌که نسیان ما را در تاریکی فرو می‌برد به اندازه‌ای که نمی‌فهمیم چه اتفاقی می‌افتد، افزود: این اتفاقات پشت کوه و دور از چشم ما رخ نداد بلکه جلوی روی جامعه بوده است. سالی چند میلیون نفر مردم ایران به مشهد می‌روند، این افراد نمی‌توانسته‌اند این اتفاق‌ها را نبینند. اما هیچ‌کس اعتراضی نکرده است.

او تاکید کرد: نسیان تنها در مدیریت شهری مشهد و مردم مشهد نبوده است بلکه همه ما دچار نسیان شده‌ایم. این نسیان عملا باعث شده زخم‌هایی به شهر مشهد و بافت پیرامون حرم وارد شود که باید مداوا شود، چون تقدس این مکان هیچگاه از بین نرفته و تا قرن‌های آینده هم از بین نمی‌رود. تنها اتفاق این است که داغ بزرگی از زخم زبان برای نسل ما به دلیل کارنامه بدی که به جا می‌گذاریم، باقی می‌ماند.

بهشتی در ادامه با با اشاره به مسیر رو به بهبود این نسیان، نشانه‌ی آن را فیلم مستند"نسیان" دانست و افزود: در تاریخ سینمای ایران این اولین باراست که در مورد چنین اتفاقی فیلم ساخته می‌شود. اتفاقات زیادی از این دست افتاده، ولی هیچ کدام از آنها تاکنون به عنوان موضوع فیلم نبوده که بتواند جامعه را از نسیان نجات بدهد.

وی با اشاره به اینکه هوشیار کردن مردم توسط این فیلم مهمترین هدف سازندگان آن بوده است، بیان کرد: امیدواریم این فیلم کمک کند تا خسارت‌های زیادی که در سطح کشور از سمت نسیان به وجود آمده، رفع شود، آن روز زمانی خواهد بود که ما از نسیان بیرون آمده و دوباره گذشته را به یاد آوریم.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید