امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263306
۱۱۳۸
۱
۰
نسخه چاپی
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان

98 درصد محافظان میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان قراردادی هستند/نیروها بعضاً تا ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

در حال حاضر ۵ پایگاه، ۸ موزه، ۳۰۰۰ اثر تاریخی و ۱۷۰۰ اثر ثبت شده در سیستان و بلوچستان وجود دارد اما یگان‌ حفاظت میراث فرهنگی این استان با صد نفر نیروی انسانی توان سرکشی به تمام این آثار را ندارد

98 درصد محافظان میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان قراردادی هستند/نیروها بعضاً تا ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

به گزارش حقوق نیوز علی اکوان (فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان)  گفت: در حال حاضر ۵ پایگاه و ۸ موزه در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. در این استان، در مجموع ۳۰۰۰ اثر تاریخی و باستانی داریم که ۱۷۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده است. ما سعی کرده‌ایم در چند سالهٔ اخیر حفاظتِ استان را با نصبِ دوربین مداربسته، آژیر خطر، سیستم ضد سرقت و اطفای حریق برای موزه‌ها بیشتر الکترونیکی کنیم اما نیروهای ما آنقدر نیستند که بتوانیم از این ۳۰۰۰ اثری که در استان وجود دارد، محافظت کنیم. هیچ راهی نیست جز اینکه مردم نیز به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: از وقتی که سردار امیر رحمت‌الهی (فرمانده یگان‌ حفاظت میراث فرهنگی کل کشور) آمده‌اند در سازمان میراث فرهنگی بر رویکرد جدیدی به نام مشارکت مردم تأکید شده است. کل نیروهای یگان حفاظت استان در حدود ۱۰۰ نفر هستند. ما امسال ۱۲ دستگاه موتور سیکلت مجهز تحویل گرفتیم تا نیرو‌هایمان بتوانند سریع‌تر به آثار پراکندهٔ استان سرکشی کنند. هم‌چنین دوربین‌های مدار بسته از آنالوگ به دیجیتال تغییر داده شد؛ چون استان ما بسیار غبارآلود است و دوربین دیجیتال با این شرایط سازگار‌تر است. ما تا به حال، چندین جلسه با دهیاران برگزار کرده‌ایم و آن‌ها را نسبت به آثار میراثی استان آگاه ساخته‌ایم و سعی کرده‌ایم در اذهان عمومی، حساسیت ایجاد کنیم.

وی گفت: متأسفانه یک هراس عمومی نسبت به شرایط امنیتی استان در اذهان مردم وجود دارد اما جالب این است که گردشگران خارجی این ترس و هراس را ندارند. آن‌ها به منطقه سفر می‌کنند، وقتی به اینجا می‌رسند و قصد بازدید از آثار تاریخی را دارند، همکاران نیروی انتظامی برای تامین امنیت آن‌ها ناچار هستند با سلاح و اسلحه پشت سر گردشگران خارجی حرکت کنند. خب این یک ایراد بزرگ بود چراکه همین مسئله حس ناامنی را تشدید می‌کرد. اخیراً جلسه‌ای تشکیل دادیم و نتیجه این شد که اگر ما قرار است گردشگران خارجی را اسکورت کنیم این کار باید نامحسوس صورت بگیرد؛ به طوری که نیرو‌ها از دور مراقب گردشگران باشند و این کار باید با یک خودروی پلاک شخصی انجام ‌شود.

اکوان با اشاره به نبود امنیت شغلی برای نیروهای یگان حفاظت افزود: ۹۸ درصد از همکاران ما قراردادی هستند و به نوعی امنیت شغلی ندارند. همین باعث می‌شود که آن‌ها انگیزه‌ای هم برای کار نداشته باشند. از طرفی حقوق و مزایای مکفی به آنان پرداخت نمی‌شود. البته خوشبختانه از زمانی که سردار رحمت‌الهی منصوب شده‌، قدم‌های مثبت هرچند کوچکی در این راه برداشته شده و هر سه ماه مبلغی به عنوان «کارانه» به نیروهای یگان حفاظت پرداخت می‌شود. همین مسئله نیز در آن‌ها ایجاد انگیزه کرده است.

وی گفت: همکاران ما باید به درستی آموزش ببینند و خود را یک مراقب صرف ندانند. آن‌ها باید از آثار تاریخی و حوزه گردشگری اطلاعات کافی داشته باشند؛ به‌طوری که دیده شده بنایی حتی در معرض تخریب است ولی بعضی از نیرو‌ها به دلیل عدم دانش و آگاهی متوجه این قضیه نشده‌اند بنابراین مهم‌ترین مسئلهٔ ما؛ آموزش نیروهای یگان حفاظت بوده است. به همین منظور هر ساله ۴ بار، ۳ نیرو از کلیهٔ استان‌ها به تهران می‌روند تا آموزش ببینند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در پایان درخصوص مهم‌ترین مشکلات پیش روی این واحد گفت: ما در بحث تجهیزاتِ خودرویی، موتور سیکلت و نفرات نیرو‌ها با مشکل مواجهیم. تجهیزات ما آنقدر نیست که بتوانیم به همه‌ آثار سرکشی کنیم. اعتبارات هم بسیار قطره‌چکانی و محدود است و بعضاً پیش آمده که همکاران ما تا ۳ ماه‌‌ همان اندک حقوق ناچیز خود را دریافت نکرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید