امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263267
۲۷۳۱۶
۱
۰
نسخه چاپی
استاد تمام پژوهشگاه زلزله شناسی

احتمال تحریک گسل‌های مجاور در شرق (گسل شمال تهران) و در غرب (گسل اشتهارد)

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله: اصلا نمی‌توان گفت زلزله‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر خیالمان را از رخ‌ دادن زلزله با قدرت بیشتر راحت می‌کند

 

احتمال تحریک گسل‌های مجاور در شرق (گسل شمال تهران) و در غرب (گسل اشتهارد)
 

به گزارش حقوق نیوز  مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه زلزله گفت: مردم امشب اگر می‌توانند همراه با حفظ آرامش و عدم توجه به شایعات هوشیار باشند.  حتی زلزله‌های کوچک بعدی ما را از عدم احتمال رخداد زلزله بزرگ‌تر در همین گسل ماهدشت-جنوب کرج، یا تحریک گسیختگی در گسل‌های مجاور نمی‌تواند مطمئن کند.

وی ادامه داد: به طور قاطع نمی‌شود گفت زلزله ۵.۲ ریشتری، زمین‌لرزه اصلی یا پیش‌لرزه بوده است.  ممکن است این زمین‌لرزه موجب تحریک گسل‌های مجاور در شرق (گسل شمال تهران) و در غرب (گسل اشتهارد) شود. سامانه گسله شمال تهران با طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر، گسلی فعال است که متوسط دوره بازگشت زلزله‌های روی این گسل حدود سه هزار و پانصد سال است. ممکن است زلزله‌ ۱۱۷۷ میلادی (شرق بوئین زهرا- اشتهارد) ناشی از فعالیت این سامانه گسلی بوده باشد.  

 زارع بیان کرد: زمین‌لرزه باستانی در حدود سه هزار و دویست سال قبل در اثر جنیایی گسل شمال تهران رخ داده است.  گسل شمال تهران توان ایجاد زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۷ تا ۷.۵ را دارد. بر اساس شواهد از وقوع زمین‌ لغزش‌های بزرگ روی این گسله می‌توان احتمال رخداد و توان لرزه‌زایی با بزرگای ۷.۵ تا ۷.۸ را نیز برای گسل شمال تهران لحاظ کرد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید