امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263167
۷۸۱۳۸
۱
۰
نسخه چاپی
در معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه انجام شد

رونمایی از سه سامانه درمعاونت اجتماعی قوه قضاییه

از سه سامانه استعلام چک های تحصیل شده در اثر ارتکاب جرم سرقتی و مفقودی، ردیاب خودرو و نقاط حادثه خیز رونمایی شد

 

رونمایی از سه سامانه درمعاونت اجتماعی قوه قضاییه
 

به گزارش حقوق نیوز، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با هدف سلب فرصت برای ارتکاب جرم مجرمان و برهم زدن فضای جرم از سه سامانه استعلام چک های تحصیل شده در اثر ارتکاب جرم سرقتی و مفقودی، ردیاب خودرو و نقاط حادثه خیز رونمایی کرد.

مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عصر یکشنبه 19 آذر در مراسم رونمایی از این سه سامانه اظهارکرد: با توجه به پیچیده و چند وجهی شدن جرایم و با وجود لایه های پنهان و آشکار در وقوع جرم، فضای گمنامی در کشور برای بروز بسیاری از جرایم شاهد هستیم.
علیرضا ساوری با بیان اینکه راهکارها و شیوه های سنتی برای مقابله با این جرایم پاسخگو نیست و نیازمند تکنولوژی های نوین با هدف برهم زدن امنیت جرم و سلب فرصت ها برای بروز جرم بویژه در جرایم خشن و مسلحانه هستیم، ادامه داد: اقدامات خوبی تا کنون در کشور اجرا شد اما میزان اقدامات جوابگو و کفاف نیازمندی های دستگاه انتظامی در بحث پیشگیری از وقوع جرم را ندارد.
ساوری با تاکید براستفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بخش حاکمیتی و غیرحاکمیتی و همچنین ابزار نوین، گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با این نگاه در دو سال گذشته تلاش کرد با ارایه راهکارهایی، موجب بر هم زدن محیط های وقوع جرم شود که رونمایی از سه سامانه ردیاب خودرو، نقاط حادثه خیز و تحصیل چک های سرقتی و مفقودی هم به همین منظور اجرا می شود.
این مقام قضایی با برشمردن هفت راهبرد اصلی این معاونت در قوه قضائیه، نخستین راهبرد را ارتقای آگاهی های عمومی و اختصاصی در چگونگی حفظ از خود و خانواده درجرایم علیه خود و اموال عنوان کرد و گفت: دومین راهبرد مربوط به توجه و ارشاد مردم و مسئولان در وظایف و تکلیف ها و سومین راهبرد هشدار و إنذار است که در همه موارد باید انجام شود.
وی سه راهبرد نخست را عمدتا فرهنگی دانست و ادامه داد: 8 تا 18 دستگاه برای اجرای این سه راهبرد وظیفه و مسئولیت دارند.
به گفته ساوری، برهم زدن محیط ها و موقعیت های جرم، سلب ابزارها و فرصت ها و افزایش خطر دستگیری به ترتیب چهارمین، پنجمین و ششمین راهبرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است که بهره گیری از روش نوین کشف جرم می تواند به کاهش جرم بینجامد و بانک ژنتیک یکی از این راهکارهای نوین است.
مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضائیه، با بیان این که امکان بازاحتماعی کردن و بازگشتن فرد به جامعه راهبرد هفتم این معاونت است که مسئولیت آن تنها برعهده قوه قضاییه می باشد، این راهبرد را پرهزینه و کم محصول دانست و ادامه داد: تلاش قوه قضائیه بر این بود تا با همکاری ٥٦ دستگاه وهمچنین مشارکت هدفمند و حساب شده مردم بتوانیم ٦ راهبرد نخست را تقویت کنیم و استفاده از بخش خصوصی برای همکاری با قوه قضاییه هم بسیار ثمربخش تصور شده بود.

 جرم ریشه کن شدنی نیست، باید آن را مهار کرد و کاهش داد
وی با زودبازده خواندن پیشگیری وضعی افزود: با بهره گیری از شیوه های نوین می توان جرایم را کنترل و مهار کرد؛ جرایم هرگز ریشه کن نخواهد شد بلکه هنر مدیریت کنترل، مهار و کاهش آن است.
 سامانه استعلام چک های تحصیل شده در اثر ارتکاب جرم سرقتی و مفقودی به منظور پیشگیری از نقل و انتقالات آن، یکی از سامانه هایی بود که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه رونمایی شد.
بدین صورت که مردم چک های سرقتی یا مفقودی خود را ثبت می کنند تا از طریق اطلاع رسانی همگانی سامانه ساد ٢٤ از نقل و انتقال یا سو استفاده از آنها جلوگیری شود. سامانه همیاب ٢٤ هم برای ردیابی کالای سرقتی یا مفقودی دیجیتال مانند گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت استفاده می شود که ١٩ هزار و ٣٠٠ مورد در این هوشمندترین سامانه کسب و کار ایران ثبت شده است و 35 درصد اموال مالباختگان به آنان برگردانده شد.
مردم علاوه بر ثبت نام در سایت می توانند با مراجعه به هشت هزار و 500 دفتر پیشخوان در سراسر کشور، کالای مفقودی خود را ثبت کنند؛ ردیابی از طریق اپراتور مخابراتی انجام می شود و مردمی که این کالاهای دیجیتال را پیدا می کنند نیزمی توانند آن را در سامانه بصورت رایگان ثبت کنند تا با پیدا شدن صاحب آن کالا، تحویل او داده شود.
این سامانه نیاز به هماهنگی دستگاه ها دارد که معاونت اجتماعی هماهنگی های لازم را با سایر دستگاه ها انجام داد؛ برخی کالای مکشوفه در انبار ناجا قرار می گرفت و خاک می خورد اما حالا مردم با مراجعه به این سامانه کالای خود را پیدا می کنند.
البته فروشگاه ها و مردم قبل از خرید کالای دیجیتال، شماره سریال کالای مدنظر را استعلام بگیرند.
مردم همچنین قبل از دریافت یک چک، نخست رایگان استعلام بگیرند تا آن چک ، سرقتی یا مفقودی نباشد و دارندگان چک هم به محض مفقودی و سرقت، آن را ثبت کنند.

بارگذاری یک هزار و 500 نقطه حادثه خیز کشور در قالب یک نرم افزار
 ٣٤٣٠ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که ١٥٨٥ نقطه در اولویت قرار دارند، یکی دیگر از سامانه های رونمایی شده، بارگذاری 1500 نقطه حادثه خیز کشور بوده است به این صورت که این سامانه به راننده در٣٠٠ متر مانده به نقطه حادثه سازهشدار داده می شود؛ همچنین در طول مسیر اگر اتفاقی برای کاربر بیفتد موقعیت خود را می تواند به آتش نشانی، پلیس، امدادخودرو و اورژانس اعلام کند.
این نرم افزار بصورت رایگان در کافه بازار قابل دانلود و در نقاط حادثه خیز هفت استان کشور از جمله اصفهان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، سمنان و خوزستان قابل اجراست.

سامانه ردیاب خودرو برای پیشگیری از سرقت
سامانه ردیاب خودرو برای پیشگیری از سرقت، سومین سامانه رونمایی شده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بود که در ١٥ استان تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه، مازندران، اردبیل، چهارمحال بختیاری، خوزستان، کردستان، همدان، مرکزی، آذربایجان غربی و هرمزگان قابلیت اجرا دارد.
این ردیاب در درجه نخست با هدف سرقت نشدن خودرو و در درجه دوم با هدف ضبط کردن آن و کاهش منافع سارقان و مجرمان ، اجرا می شود؛ بدین صورت که خودرو با نصب قطعه ای با خواست راننده ، قابل ردیابی خواهد بود. این ردیاب با بکارگیری فن آوری موبایلی (جی ام اس) یا جی پی اس انجام می شود و افراد می توانند از طریق فراخوان ثبت نام کنند و قطعه را از طریق پست تحویل بگیرند و سپی آن را در یکی از نمایندگی های خودرو ظرف 10 دقیقه نصب کنند.
این قطعه دست کم 150 هزار تومان هزینه و همچنین سه سال ضمانت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید