امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263112
۸۰۶۷۴
۱
۰
نسخه چاپی
نماینده سمیرم در مجلس

در صورت اجرای پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان مردم سمیرم مجبور به مهاجرت به اصفهان می‌شوند

در کشورهای دیگر اگر رییس سازمان محیط زیست چنین تفکراتی داشته باشد و این تصمیمات را بگیرد قطعاً مجبور می‌شود از مردم عذرخواهی و استعفای خود را تقدیم دولت کند

 

در صورت اجرای پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان مردم سمیرم مجبور به مهاجرت به اصفهان می‌شوند
 

به گزارش حقوق نیوز نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان دارای تبعات شدید اجتماعی است که طبیعت را نابود می‌کند و در صورت اجرا، مهاجرت از شهرستان سمیرم به مرکز استان به شکل فزاینده‌ای رخ خواهد داد.

اصغر سلیمی  در خصوص پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان، اظهار کرد: این پروژه در زمان دور دوم دولت سازندگی مطرح شد و مجوز هم گرفت. در آن زمان وضعیت آب سمیرم خیلی بهتر از زمان فعلی بود به‌طوری که در این شهرستان 2 متر  برف می‌آمد. در آن زمان انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان به دستور رییس جمهور وقت متوقف شد و چند سال پیش نیز آقای چیت چیان،  وزیر نیرو باز هم این پروژه را متوقف کرد.

وی افزود: سازمان محیط‌زیست از همان ابتدا مخالفت صریح با این موضوع داشت، اما زمانی که عیسی کلانتری از خانه کشاورزی به سازمان محیط زیست آمد به پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان چراغ سبز نشان داد و در جلسه‌ای با شرکت عمران رفسنجان این موضوع دوباره مطرح شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: در این خصوص شائبه‌هایی، هم برای کارشناسان محیط زیست و هم برای مردم منطقه و استان‌های دیگر به وجود آمده است که چه تغییراتی ایجاد شده که چنین تصمیمی گرفته شده است. متأسفانه وضعیت محیط زیست کشور از 10 سال گذشته تا به الآن سیر نزولی را طی کرده است و چیزی از آن نمانده است. اگر به قنوات، چشمه‌ها و طبیعت نگاه کنید متوجه می‌شوید که اوضاع چقدر خراب است.

سلیمی بابیان اینکه زمانی به سمیرم، شهرستان هزار چشمه می‌گفتند، ادامه داد: متأسفانه وضعیت کنونی سمیرم به گونه‌ای است که اکثر قنوات و چشمه‌های آن خشک شده است و هم اکنون به سختی آب شرب و کشاورزی روستاهای سمیرم را تأمین می‌کنیم. درختان میوه زیادی در سمیرم داشتیم که یا خشک و یا دچار تنش آبی شدیدی شدند.

پروژه انتقال آب، سبب نابودی سیب سمیرم می‌شود

وی افزود: سیب سمیرم به اذعان متخصصان و کارشناسان خارجی در جهان حرف اول را می‌زند، اما اگر قرار باشد چنین طرحی اجرا شود همین سیب سمیرم هم از بین می‌رود. رییس سازمان محیط زیست اگر سابقه کشاورزی دارد پس باید تفکرش نیز کشاورزی باشد. باید فرقی بین سیب سمیرم که برند جهانی است و پسته رفسنجان که 700 کیلومتر آن طرف تر است باشد. متأسفانه به کشاورزان رفسنجان مجوز برای برداشت آب نمی‌دهند، اما برای انتقال آب از سمیرم به رفسنجان مُصر هستند و می‌خواهند زیر شهرستان سمیرم 67 کیلومتر تونل بزنند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بابیان اینکه در سمیرم دیگر آبی زیادی وجود ندارد، اظهار کرد: با زدن 67 کیلومتر تونل زیر سمیرم همین باقی مانده آب شهرستان را که بر جای مانده است نابود می‌کنند. انتقال آب نه تنها به محیط زیست سمیرم ضربه سنگین می‌زند بلکه استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان هم آسیب می‌بینند تا شاید پسته منطقه رفسنجان که البته اگر چیزی از آن باقی مانده باشد احیا شود. به صورت میدانی از وضعیت آب سمیرم بازدید کردیم که متأسفانه اوضاع خیلی بد بود.

سلیمی بابیان اینکه نمی‌دانم چه دست‌هایی پشت پرده است که پروژه انتقال آب از ونک به رفسنجان را هر روز شعله ورتر می‌کنند، گفت: این موضوع سبب می‌شود که مردم سمیرم و حتی جامعه دچار تنش شوند. با توجه به اینکه مردم سمیرم در این خصوص ابراز نگرانی شدید کرده‌اند بنده به عنوان نماینده سمیرم با نمایندگان استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر و برخی دیگر از نمایندگان صحبت کردم که همگی مخالف این پروژه هستند.

پشت پرده شائبه‌هایی وجود دارد

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: به همین منظور و برای توقف همیشگی پروژه انتقال آب ونک به رفسنجان به وزیر نیرو تذکر دادیم. به رییس جمهور نیز تذکر دادیم که به رییس سازمان محیط زیست تذکر دهد که تصمیمات غیر کارشناسی اتخاذ نکند به گونه‌ای که با اجرای یک پروژه بدون هیچ مطالعه‌ای موافقت کند. این امر نشان می‌دهد پشت پرده شائبه‌هایی وجود دارد. منتظر هستیم که این پروژه برای همیشه مختومه اعلام شود و اگر چنین کاری نکردند ما خوشبختانه حمایت تمام نمایندگان مجلس را داریم. وی در همین خصوص افزود: پس اگر نخواهند به قانون عمل کنند در مجلس سؤال از وزیر نیرو را در دستور کار قرار می‌دهیم و در صورت لزوم از رییس جمهور نیز سؤال خواهیم کرد. این پروژه دارای تبعات شدید اجتماعی است که طبیعت را نابود می‌کند و خدای ناکرده در صورت اجرا، مهاجرت از شهرستان سمیرم به مرکز استان به شکل فزاینده‌ای رخ خواهد داد.

سلیمی گفت: در سمیرم نه اشتغالی وجود دارد نه آبی، شغل اکثر مردم کشاورزی است. هیچ‌کدام از نمایندگان و مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری حاضر نیستند چنین پروژه‌ای اجرا شود چراکه به کشاورزی آن‌ها نیز خسارت وارد می‌شود.
وی گفت: امیدواریم رییس جمهور با درایتی که دارد و وزیر نیرو که یک چهره بین‌المللی است و طرح آمایش آب محور را دنبال می‌کند این موضوع را بیشتر بررسی کنند. وزیر نیرو هم با انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان مخالف است. امیدواریم هر چه سریع‌تر توقف این پروژه را برای همیشه اعلام کنند تا دیگر شاهد تخریب محیط زیست توسط مدعیان محیط زیست نباشیم.

برای تمام پروژه‌ها یک نسخه نپیچیم

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای تمام پروژه‌ها نباید یک نسخه بپیچیم، خاطرنشان کرد: اگر توانستیم دریاچه ارومیه را با انتقال آب زنده کنیم این به آن معنی نیست که برای رفسنجان هم‌چنین کاری را انجام دهیم. برای هر دردی نباید یک نسخه دهیم و رییس محیط زیست نباید برای مسائل کشاورزی رفسنجان و پسته این منطقه نسخه دهد. این نسخه را باید وزیر جهاد کشاورزی و نیرو دهند. رییس محیط زیست باید تفکرات زیست محیطی داشته باشد و اگر اطلاعات کافی ندارد اظهار نظر نکند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، افزود: گاهی اوقات فکر کردن به این مباحث حتی خطرناک است. در کشورهای دیگر اگر رییس سازمان محیط زیست چنین تفکراتی داشته باشد و این تصمیمات را بگیرد قطعاً مجبور می‌شود از مردم عذرخواهی و استعفای خود را تقدیم دولت کند. کسی که الفبای اولیه محیط زیستی را داشته باشد می‌داند که این کار خلاف سلامت محیط زیست و قانون است. حتی یک کودک هم به راحتی تشخیص می‌دهد که اجرای چنین پروژه‌ای چقدر اشتباه و مضر است.

وی گفت: همان‌طور که اشاره شد در صورت اجرای پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان مردم سمیرم مجبور به مهاجرت به اصفهان می‌شوند و این خود مشکلات دیگری را برای استان به وجود می‌آورد. سمیرم به‌راحتی می‌تواند یک منطقه نمونه گردشگری و کشاورزی باشد.

مجلس اجازه انتقال آب از سمیرم به رفسنجان را نمی‌دهد

نماینده مردم سمیرم در مجلس افزود: نباید فرقی بین کشاورز سمیرمی با کشاورز رفسنجانی باشد. هم‌اکنون برند پسته ایران در جهان از ما گرفته شده است، اما سیب درختی سمیرم همچنان در دنیا حرف اول را می‌زند. زمانی پسته فقط در ایران بود اما هم‌اکنون آمریکا تولید کننده نخست پسته در جهان شده است.

سلیمی تصریح کرد: نباید دنبال طرح‌هایی رویم که نه منطقی است نه کارشناسی شده. مجلس این قانون را در گذشته تصویب کرده است که انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر صرفاً می‌تواند برای استفاده آب شرب باشد نه کشاورزی. حال می‌گویند ما قبلاً مجوز گرفته‌ایم. بله، آن زمان سمیرم آب زیادی داشت اما هم‌اکنون این‌چنین نیست. نه آبی وجود دارد نه قانون این اجازه را می‌دهد. شاید قدرتی پشت این قضیه باشد که بخواهد این پروژه را اجرایی کند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: شک نکنید که نمایندگان مجلس این اجازه را نمی‌دهند که آب از سمیرم به رفسنجان منتقل شود. در مجلس می‌توانیم از وزیر نیرو سؤال کنیم و یا حتی او را استیضاح کنیم و از رییس جمهور نیز توضیح بخواهیم. نمایندگان استان‌های خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر اعلام کردند که به‌طور کامل از اجرا نشدن این پروژه حمایت می‌کنند تا برای همیشه مختومه شود. حتی نمایندگان آذربایجان و سیستان و بلوچستان نیز از ما حمایت کردند.
انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید