امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263083
۷۵۲۲۷
۱
۰
نسخه چاپی
مشاور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هشدار داد

جامعه ما برای شرایط اضطراری بی برنامه است

ما پاسخ دهندگان خوبی هستیم اما مدیران بحران خوبی نیستیم و جامعه ما برای شرایط اضطراری بی برنامه است

 

جامعه ما برای شرایط اضطراری بی برنامه است
 

به گزارش حقوق نیوز حمیدرضا اسکاش مشاور دبیر کل جمعیت هلال‌احمر در نشست تخصصی درس آموخته‌های زلزله کرمانشاه از سلسله نشست‌های آموزشی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: ما پاسخ دهندگان خوبی هستیم اما مدیران بحران خوبی نیستیم و جامعه ما برای شرایط اضطراری بی برنامه است.

وی با اشاره به بهره گیری از تجارب میدانی و ستادی مدیریت حادثه در زلزله تهران، چالش‌هایی را درخصوص زلزله ازگله بیان کرد و گفت: واکنش به‌هنگام یکی از مهم ترین چالش های این سانحه است که برای نمونه می توان به عدم واکنش به موقع مردم و مسئولین نسبت به حادثه پیش لرزه اشاره کرد؛ همچنین قطع برق و تاریکی نیز تاثیر نامطلوبی بر کیفیت نجات می گذارد و بنابراین بایستی به مقاوم سازی شریان های حیاتی نیز بپردازیم.


وی در ادامه به مشکلات ناشی از ایجاداختلال در ارتباطات در زمان حادثه  اشاره  کرد و گفت: این اختلال و همچنین  عدم دسترسی به موبایل و شارژ و ایجاد ترافیک در خط‌ها مشکل ساز می شود که می توان با افزایش فوری ظرفیت‌های ارتباطاتی و تهیه بسته های اضطراری از این اختلال جلوگیری کرد؛ علاوه بر این در زمان وقوع این حوادث مشکلات دیگری از جمله تاریکی،ترافیک،بیمارستان تخلیه شده و آواربرداری غیرفنی به وجود می آید درنتیجه بایستی به آموزش نیروهای مسلح و تقویت ناوگان اورژانس سیار نیز بپردازیم.
 اسکاش بیان کرد: ترافیک سنگین بر نقل و انتقالات اضطراری تاثیر می گذارد بنابراین لزوم توجه به کنترل بهنگام ترافیک،استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه امدادی و ایجاد معبر های اضطراری توسط بیل مکانیکی امری ضروری است.
وی با بیان اینکه معمولا در زمان حادثه  سامانه های امنیت و انتظامات منطقه بحران زده، مختل و فاقد کارایی لازم می شوند که لازم است ظرفیت های امنیتی و انتظاماتی معینی را نیز از پیش آماده سازیم،افزود: اختلال در فرایند فرماندهی و هماهنگی بر کلیه اقدامات مدیریت و فرماندهی بحران تاثیر می گذارد بنابراین لزوم ایجاد فرماندهی یکپارچه با رعایت اصل وحدت فرماندهی و رعایت ملاحظات از سوی مقامات لشکری و کشوری را ایجاب می کند.
وی در ادامه گفت: اسکان اضطراری نیز بر کلیه اقدامات مدیریت و فرماندهی بحران تاثیر می گذارد بنابراین باید زیرساخت ها و راهکارهای تامین منابع از قبل مشخص شود و تمامی اشکالات تکنیکی و تاکتیکی در فرایند اسکان اضطراری در صورت خارج شدن از کنترل، تصحیح شود.

 در ادامه شاهین یگانه ، مدیر اجرایی پروژه تیم های عملیاتی سازمان مدیریت بحران تهران نیز با بیان اینکه هماهنگی توزیع امکانات شهرداری تهران برعهده تیم ما بود و ما این امکانات را در سه منطقه سرپل ذهاب،ثلاث و ازگله توزیع کردیم، اظهار کرد: این امکانات شامل 10دستگاه خودرو مجهز خدمات شهری، 4آمبولانس مجهز به پزشک و تکنسین،1000تخته چادر،4000بسته غذایی و همچنین ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای عملیات آواربرداری است.
وی با اشاره به تجارب حاصل از این سانحه و مقایسه آن با زلزله های گذشته، بیان کرد: ما از فجایع این چنینی،هیچ وقت درس نمی‌گیریم و مشکلات درخصوص توزیع امکانات و عدم رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز همچنان ادامه دارد؛بنابراین بایستی راهکارهای اصلی را اصلاح کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید