امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263056
۷۸۴۹۹
۱
۰
نسخه چاپی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

اقتصاد دیجیتال پیش رونده اقتصادهای دنیاست

مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال ترکیب بخش های مختلف با هم است که نقش کلیدی آن را فناوری اطلاعات را اجرا می کند
 
وزیر ارتباطات
 
به گزارش حقوق نیوز به نقل از  مرکز روابط عمومی و‌ ااطلاع رسانی وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ایران و در جمع تشکل های مختلف بخش خصوصی با اشاره به اینکه تصدی گری دولت در بخش ارتباطات تا حدود زیادی واگذار شده است، گفت: هرچند سهام ۲۰ درصدی مخابرات ایران را داریم اما بصورت مستقیم در عرصه ارتباطات کشور فقط شرکت ارتباطات زیرساخت با درآمد حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال وجود دارد که در مقایسه با اپراتورها و شرکتهای FCP  در واقع ۶ یا ۷ درصد حجم این بازار بیشتر نیست که آنرا نیز بنابه تکلیف قانون بر عهده داریم.
 
وی با بیان اینکه دولت در این حوزه وظیفه مقررات گذاری و‌نظارت بر بازار را بر عهده دارد، افزود: بنابراین تصدیگری دولت در حوزه ارتباطات نسبت به دیگر حوزه ها کمتر است.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کشور تکلیف هست تا حجم ۳۵ هزار میلیاردی حوزه ارتباطات، ۲.۵ برابر شود، اظهار کرد: البته بابت عقب ماندگی حوزه ارتباطات ثابت امیدواریم محقق شود چراکه بازار ثابت نشان می دهد یک دهم چیزی است که باید باشد.
 
عضو‌کابینه دولت دوازدهم رشد بخش فناوری اطلاعات در دنیا را رشد بی نظیری دانست و تصریح کرد: روزی ۱۰ شرکت بزرگ دنیا را شرکت های صنعتی تشکیل می دادند اما امروز می بینیم که عمدتا این شرکت ها، از حوزه فناوری اطلاعات هستند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه انقلاب چهارم در دنیا در حال رخ دادن است، گفت: اقتصاد دیجیتال پیش رونده اقتصادهای دنیاست و در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در مالزی مهمترین پیام کشورهای توسعه یافته اسلامی بر پایه اقتصاد دیجیتال بود.
 
وی با اشاره به حضور در پنجمین کنفرانس بین المللی فضای مجازی افزود: تقریبا تمام کشورها بر اقتصاد دیجیتال تاکید داشتند و هند به عنوان یکی از اقتصادهای در حال رشد دنیا اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵، یک تریلیون دلار درآمد اقتصاد دیجیتال دارد.

آذری جهرمی رابطه رشد GDP با رشد اقتصاد دیجیتال را معنی دار دانست و خاطرنشان کرد: قدرت و تحولی که اقتصاد دیجیتال در دنیا ایجاد می کند خیلی بزرگ است و همه کشورها برای آن برنامه ریزی می کنند بطوریکه برآورد می شود حجم این بازار 4.2 تریلیون دلار باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در کشورهای OEDC سهم اقتصاد دیجیتال 5 درصد است، اظهار کرد: مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال ترکیب بخش های مختلف با هم است که نقش کلیدی آن را فناوری اطلاعات را اجرا می کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 19.4 درصد در سال برای ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این عدد می تواند هدفی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشد که از پنج تا شش ماه قبل از دولت یازدهم مطالعات روی این حوزه شروع شده تا وضعیت را روشن کنیم تا به رشد 19.4 درصدی برسیم که بنظر می رسد به راحتی قابل دسترس است.

وی افزود: برنامه ما این است تا با نگاه جامع به اقتصاد دیجیتال به جا انداختن آن بپردازیم. البته امروز در کشور بنابه ساختاری که وجود دارد فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه دیجیتال است و سرفصل مجزا ندارد و با خدمات ترکیب است.

آذری جهرمی با بیان اینکه از گذشته بنابه اقتضائات مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش ارتباطات بوده است، گفت: البته بعد از برون سپاری و خصوصی سازی که صورت گرفت وزارت ارتباطات کوچک شد و به مرحله انحلال رسید اما دوباره در زمان دکتر واعظی زحمت زیادی کشیده شد تا ماموریت ها برگردد اما باز ساختار گذشته حفظ شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم سازمان فناوری اطلاعات را نزدیک ترین مجموعه وزارت ارتباطات به اقتصاد دیجیتال دانست و تصریح کرد: حتی سازمان فناوری اطلاعات نیز نه یک نهاد رگولاتور و نه یک سازمان توسعه ایست.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه با تغییر آرایش پست بانک و منطقه ویژه اقتصادی پیام می توانیم باعث رشد اقتصاد دیجیتال شد، خاطر نشان کرد: همچنان در کشور نگاه فناوری ستیز را از سوی برخی و تعدادی از مسوولان را شاهد هستیم درحالیکه دنیا به فکر استفاده از فرصت های آن است.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با تاکید بر اینکه وقتی به فکر استفاده از فرصت ها نباشیم، آن وقت درگیر تهدیدات می شویم، گفت: مجموعه پست با همه تلاش هایی که طی چهار سال گذشته انجام داد توانست درآمد این حوزه را از 350 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان برساند و من مطئمن هستم که با اجازه دادن به بخش خصوصی و اپراتورهای پستی در کوتاه مدت که می تواند کمتر از یک سال باشد، درآمد بخش پست به دو برابر افزایش پیدا کند.

وی از آزادسازی ترانزیت بین الملل خبر داد و افزود: با تغییر ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت که ظرف یک ماه آینده اساسنامه آن برای تصویب به هیات دولت فرستاده می شود از ظرفیت بخش خصوصی و بورس برای فعال سازی آن استفاده می کنیم.

آذری جهرمی به قرارداد ترانزیت بین الملل جنوب به شمال اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال با قراردادی که بعد از سه ماه مذاکره منعقد شد 300 گیگ بر ثانیه بر ظرفیت ترانزیت بین الملل افزوده شد و آنرا فعال سازی کردیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اصلاح نظام تعرفه در حوزه ثابت اظهار کرد: اصلاح نظام تعرفه در حوزه ثابت گام مهمی بود که انجام شد هرچند فشار بسیار سنگینی در ابعاد مختلف وارد آمد اما پیش بینی می کنیم که این تغییر، کمک زیادی به حوزه تولیدکنندگان محتوای داخلی و افزایش رضایت مردم کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در کمیسیون تنظیم ارتباطات سه عضو صاحب نظر حضور دارند که بنا داریم از بخش خصوصی آنها را انتخاب کنیم، تصریح کرد: البته یک نفر را از سازمان نظام صنفی رایانه ای را عضو کردیم که باعث شد در مورد بخش خصوصی ما واقع بین تر شویم و همچنین نظرات در این کمیسیون شفاف و بدون رانت مطرح شود که خیلی از این اتفاق خوشحالیم.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اعلام اینکه برای نخستین بار با همکاری نزدیک با سندیکای مخابرات، پیوست فناوری را استخراج و فعال کردیم، خاطر نشان کرد: برای نخستین بار تخمین زدیم که طی پنج سال آینده چه مقدار تجهیزات نیاز داریم و بدست آوردیم که چه مقدار آن را از داخل می توانیم تهیه کنیم و چقدر توان و سرمایه نیاز است که تجهیزاتی که نداریم را تولید کنیم.

وی با اشاره به مشخص شدن اینکه چه تجهیزاتی باتوجه به توان و سرمایه مورد نیاز در داخل اقتصادی نیست، افزود: در پی آن با هماهنگی سندیکای مخابرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد دادیم تا روند تعرفه ها را طوری تنظیم کند که رقابت در داخل برای تولید تجهیزات ایجاد شود و بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه مطابق قانون ششم توسعه کشور باید کف پهنای باند در دسترس مردم 20مگابیت برثانیه باشد، گفت: بنابراین نیاز است از فناوری ADSL به سمت فناوری سریعتری برویم که همین تغییر تکنولوژی باعث ایجاد انقلاب در سطح کشور در حوزه پیمانکاری و بخش خصوصی می شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان رضایتمندی را با همکاری نزدیک با بخش خصوصی و مردم قابل دسترس دانست.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید