امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277141
۱۹۵۵
۲
۰
نسخه چاپی

قوانین مربوط به آپارتمان نشینی را بدانید تا نه آزار ببینید و نه آزار بدهید

قوانین مربوط به آپارتمان نشینی را بدانید تا نه آزار ببینید و نه آزار بدهید

قوانین مربوط به آپارتمان نشینی

صرفه‌نظر از اینکه شما مالک یا مستاجر هستید، ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید دارای مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها با عنوان «قوانین آپارتمان نشینی» است که همه افراد ملزم به اجرای آن هستند. بخشی از قانون توسط دستگاه‌های دولتی و بخشی دیگر توسط اهالی ساختمان ایجاد شده و به مرحله اجرا در آمده‌اند.

هدف از وضع قوانین آپارتمان نشینی، تأمین نیاز کلیه ساکنان و اطمینان از داشتن یک محیط امن، منظم و بدون از مشکل است. از این رو، دانستن هر یک از مفاد این آیین نامه (پارکینگ، شارژ ماهانه، نظافت، مشاعات و موارد دیگر) برای تک تک صاحبان واحدهای ساختمانی امری ضروری و مهم است.

قوانین مربوط به مشاعات آپارتمان

مشاعات آپارتمان یعنی آن قسمت هایی از آپارتمان که بین همه ساکنین مشترک است و همه به یک اندازه برای استفاده کردن از آن ها حق دارند. این مشاعات شامل زمین ساختمان، پشت بام، درب ورودی، راهرو، پنجره‌های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، موتورخانه، تاسیسات مشترک، انشعابات مشترک، حیاط، لابی و باغچه است.

قوانین مشاعات به شرح زیر هستند:

- طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، اهالی ساختمان باید در حد معمول از مشاعات ساختمان استفاده کنند، به طوری که باعث آزار و ناراحتی دیگران نشود (برای مثال، هیچ واحدی حق این را ندارد که وسایل خود را در حیاط، پارکینگ یا پشت بام قرار دهد).

- هیچ کدام از واحدهای ساختمان، اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند (برای مثال، حق اجاره یا فروش پارکینگ وجود ندارد، مگر با توافق اهالی ساختمان انجام گیرد).

- قرار دادن هرگونه وسایل، حیوانات، زباله، آشغال و موار دیگر در قسمت‌های مشاع ساختمان ممنوع می‌باشد.

- هرگونه تغییر در نقشه و نمای ساختمان و یا تغییرات و تعمیرات داخلی اعم از راه پله یا پشت بام، باید با توافق ساکنین شود و هر کدام ممکن است نیاز به کسب مجوز داشته باشد.

- هیچ واحدی حق ندارد به طور اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان استفاده کند (برای مثال، شستن ماشین و یا برگزاری جشن در پارکینگ به اجازه و توافق ساکنین نیاز دارد).

- هزینه هر گونه تعمیر به نسبت مساوی بین ساکنین ساختمان تقسیم می‌شود. اگر واحدی احساس کند نسبت به دیگران هزینه بیشتری پرداخت می‌کند، می‌تواند به صورت قانونی (مراجع قضایی) وارد عمل شود.

- آب دادن سقف و خرابی یا گرفتگی لوله، بر عهده واحد طبقه بالایی است.

- هیچ واحدی برای تعبیه شومینه، حق استفاده از نمای ساختمان را را به عنوان دودکش ندارد.

قوانین مربوط به پارکینگ

- یکی از قوانین آپارتمان نشینی این است که اگر پارکینگ اختصاصی در سند ملک برای واحدی قید شده باشد (چه در زمان خرید و چه در زمان اجاره)، واحد مذکور تنها می‌تواند خودرو را در پارکینگ خود قرار دهد. بنابراین، حق استفاده از پارکینگ دیگری را ندارد.

- اگر پارکینگ به طور مشاع است و هیچ کدام از اهالی ساختمان نسبت به پارکینگ‌ها مالکیت و تصرف ندارند، پس استفاده از آن منوط به توافق بین ساکنین ساختمان است.

- اگر به هر دلیلی از یک پارکینگ خالی استفاده شود که در مالکیت یکی از ساکنین ساختمان قرار دارد، فرد استفاده‌ کننده باید به مالک اجاره پرداخت کند.

- اگر فردی خودروی خود را در پارکینگ دیگری قرار دهد و با هشدارهای مداوم صاحب پارکینگ، خودروی خود را خارج نکند. مالک می‌تواند به طور کاملاً قانونی، فرد خطا کننده را مجرم معرفی کند تا برحسب قانون با او رفتار شود.

- قرار دادن وسایل در پارکینگ و برگزاری مراسم و جشن منوط به توافق بین همه ساکنین است.

قوانین مربوط به پرداخت شارژ

حق شارژ به هزینه های مصرفی واحدها اطلاق می‌شود که هر واحد موظف به پرداخت آن است. هزینه شارژ شامل موارد زیر است:

- هزینه برق، آب و گاز مشترک
- هزینه نگهداری و تعمیرات قسمت‌های مشاعات ساختمان
- هزینه نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آن‌ها
- هزینه‌های مربوط به سرایداری
- هزینه‌های مربوط به نظافت، روشنایی و موارد دیگر

همچنین قوانین آپارتمان نشینی در مورد حق شارژ به شرح زیر هستند:

- تمامی واحدهای یک مجتمع آپارتمانی جدای این که فرد یا افرادی در آن ساکن باشند، موظف هستند تا مبلغ شارژ را ماهیانه پرداخت کنند.

- اینکه مبلغ شارژ توسط مستأجر یا صاحب خانه پرداخت شود؛ موضوعی توافقی بین آن دو طرف است.

- در صورت اضافه شدن جمعیت خانواده میزان مصرف مواردی مانند آب، برق و … افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه افزایش حق شارژ ساختمان و سایر هزینه‌های مشترک کاملاً منطقی است.

- چنانچه واحدی حق شارژ ماهانه را پرداخت نکند، هیئت مدیره طبق قانون آپارتمان نشینی، اظهارنامه‌ای با موضوع عدم پرداخت حق شارژ ساختمان با اعلام مبلغ دقیق بدهی برای آن واحد ارسال می‌کند. در صورتی که حتی با دریافت اظهارنامه بدهکار مبلغ بدهی را پرداخت نکرد، هیئت مدیره این اجازه را دارد که مسئله را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

- اگر با وجود حکم دادگاه مبنی بر پرداخت بدهی، بدهکار همچنان برای پرداخت شارژ اقدام نکرد، هیئت مدیره می‌تواند بر طبق قوانین آپارتمان نشینی دسترسی بدهکار را به امکانات عمومی ساختمان مثل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق و گاز متوقف کند.

- اگر فردی از اهالی ساختمان به هر طریقی به بخش عمومی ساختمان خسارت وارد کند، آن شخص موظف است تا هزینه خسارت وارده را پرداخت کند و هزینه از محل شارژ ساختمان پرداخت نمی‌شود.

- سهم هر واحد از حق شارژ در مورد هزینه‌هایی که ارتباط با مساحت زیربنایی خانه دارد به نسبت مساحت محاسبه می‌شود و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می‌شود.

قوانین مربوط به راه پله و راهرو

- از قوانین آپارتمان نشینی که بسیار اهمیت دارد، تمیز نگه داشتن راه پله است. قبل از بردن زباله‌ها به بیرون از خانه از سالم بودن پلاستیک آن مطمئن شوید و اگر به هر دلیل قسمتی از راه پله را آلوده و کثیف شد، باید به سرعت برای نظافت آن قسمت اقدام کنید.

- طبق قانون آپارتمان نشینی گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها و همچنین قرار دادن کیسه زباله و سطل آشغال پشت در آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است.

قوانین مربوط به آسانسور و پشت بام

- به هیچ وجه نباید از آسانسور مسافربر  برای حمل وسایل بزرگ استفاده شود.

- اگر به آسانسور در حین اسباب کشی آسیبی وارد شود، هزینه آن بر عهده واحدی است که اسباب کشی کرده است.

- گذاشتن وسایل تیز روی کف پشت بام که باعث خرابی ایزوگام شود ممنوع است و پرداخت هزینه تعمیرات بر عهده خطاکننده است.

- هیچ کدام از ساکنین مطلقا حق نگهداری از حیوانات را در پشت بام ندارد. (مثلا کبوتر)

- پاگرد پشت بام یا خرپشته جزء مشاعات محسوب می شود و هیچ واحدی حق استفاده شخصی و گذاشتن وسایل در آن را ندارد.

- هیچکس حق ندارد در پشت بام را قفل کند، مگر اینکه به همه واحدها کلید داده شود.

- در صورت خرابی غیر عمد کف پشت بام و یا آسانسور همه ساکنین باید هزینه تعمیرات آن را پرداخت کنند.

- اگر واحدی از پشت بام و یا آسانسور استفاده نکند (مانند واحد طبقه اول) به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست زیرا آسانسور و پشت بام از مشاعات ساختمان است.

قوانین مربوط به سر و صدای همسایه ها

- سر و صدای نامعمول نباید باعث آزار همسایه ها شود. اگر واحدی بخواهد استودیوی خانگی داشته باشد یا تمرین موسیقی کند، باید اقدام به عایق کردن واحد خود جهت رد نشدن صدا انجام دهد.

- صدای تلویزیون هر واحد نباید به حد غیر از معمولی باشد که باعث آزار دیگری شود.

- والدین در فرهنگ آپارتمن نشینی در برابر سر و صدای کودک خود مسئولند.

قوانین مربوط به تغییرات در ساختمان

- هر مالکی آزاد است که با رعایت قوانین مربوط به نقشه ساختمان و شهرداری، عدم ایجاد آلودگی صوتی، عدم دخل و تصرف در مشاعات؛ در واحد آپارتمان خود تغییرات ایجاد کند.

- ایجاد هر تغییری در قسمت‌های مشترک ساختمان بر اساس تفاهمی که بین مشترکین و صاحب‌سهمان آن به وجود می‌آید، صورت می‌گیرد. در حقیقت به‌شرط آن‌که بخشی از همین قسمت مشترک جزو مشاعات ساختمان نباشد، می‌توان به‌دلخواه هر تغییری را در آن ایجاد کرد.

- هیچ‌یک از  مالکین و ساکنین یک ساختمان حق ندارند بدون موافقت اکثریت تغییراتی در محل یا شکل سر در  یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی  خود که از بیرون قابل مشاهده است نظر بدهند.

اگر همسایه های شما هر کدام از این نکات را رعایت نمی کنند، می توانید علیه آن ها به صورت قانونی اقدام کنید.

  • منبع
  • بنیاد وکلا
  • ویکی ساختمون
  • آدرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید