امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262848
۷۸۲۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

زنانی که عراق مدیون آن‌ها است

در بازگشت وحدت و تمامیت ارضی به عراق زنانی نقش داشتند که فعالیت های پنج تن از آن‌ها به نام های، هیرو احمد ابراهیم، سروه عبدالواحد، آلا طالبانی، حنان الفتلاوی و عالیه النصیف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش حقوق نیوز اگرچه در حفظ و بازگشت وحدت ارضی عراق، نقش نیروهای امنیتی، نقش مرجعیت دینی، دولت و پارلمان عراق و نیز حمایت های کشورهای منطقه‌ای و بین المللی حائز اهمیت فراوانی است، اما نمی توان  نقش زنانی که در این عرصه تلاش های چشمگیری صورت دادند را نادیده گرفت.

بنا به گزارش ایرنا پنج زن که سه تن از آنها از اقلیم کردستان عراق و دو تن دیگر نیز از جنوب عراق هستند، به باور ناظران، از موثرترین شخصیت های سیاسی هستند که در میان فعالان حزبی سهم بسزایی را در نجات عراق از تجزیه داشته اند.
خانم هیرو احمد ابراهیم  ابراهیم همسر جلال طالبانی رییس جمهوری فقید عراق در رأس این زنان قرار دارد.

 

هیرو احمد ابراهیم
 

او به واسطه کاریزمایی که در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و اثرگذاری که بر فرزندانش به خصوص 'بافل' و 'قباد طالبانی' دارد، نه تنها تجزیه عراق را در آخرین لحظه خنثی کرد، بلکه به اعتقاد کارشناسان، کردستان عراق را از یک جنگ ویرانگر و بردارکشی مجدد نجات داد.
سروه عبدالواحد از حزب تغییر دومین زن اثرگذار در این مسئله است که به دلیل موضع مخالفش با سیاست های مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، محبوبیت ویژه ای در سراسر عراق پیدا کرده است.
او در بین نمایندگان کُرد تنها زنی است که به صراحت در روز همه پرسی در 25 سپتامبر گذشته در بیانیه ای روشن و آشکار گفت که در همه پرسی شرکت نمی کند، زیرا این همه پرسی برای جدایی کردستان عراق نیست، بلکه برای پاره ای اغراض شخصی برخی رهبران کُرد عراق است.

سروه عبدالواحد
 

آلا طالبانی رییس فراکسیون کردها در پارلمان عراق و عضو برجسته اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز از جمله زنان مهمی است که در قضیه همه پرسی و دفاع از وحدت ارضی عراق با شجاعت در برابر جریان تند جدایی طلبی ایستاد و آن را برخلاف منافع کردها در عراق دانست.
او از معدود رهبران سیاسی کُرد عراق است که در طول تنش آفرینی بین اربیل و بغداد، صدای منطقی تعامل با بغداد بود و از اولین کسانی بود که نسبت به وجود پرچم اقلیم بر تابوت جلال طالبانی در روز تشییع جنازه اعتراض کرد.
این سه زن کُرد در طول ماه های گذشته که طرح همه پرسی اقلیم کردستان عراق مطرح بود، به شدت علیه آن ایستادند و مخالفت خود را با جدایی طلبان اعلام کردند.
جدا از این سه زن کُرد عراق، خانم حنان الفتلاوی و عالیه النصیف از نمایندگان پارلمان عراق دو زن عراقی دیگری هستند که شاید صدای آنها در آشکار کردن زوایا و نیات پنهان همه پرسی حتی به مراتب بالاتر از خیلی از مردان سیاستمدار عراق بود.

آلا طالبانی
 

حنان الفتلاوی با حضور فعال در سطح شبکه های اجتماعی و به روز کردن مرتب صفحه شخصی خود در توئیتر و حضور مستمر در سطح رسانه ها، به تنهایی تبدیل به رسانه ای ضد عوامل همه پرسی شد.
بر همین اساس دادگاهی در اقلیم کردستان عراق (نزدیک به طیف بارزانی) طبق اعلام 'هاشم الهاشمی' تحلیلگر برجسته عراقی، امروز (دوشنبه) حکم بازداشت حنان الفتلاوی را به همراه 10 فعال سیاسی دیگر صادر کرده است.

 

حنان الفتلاوی

عالیه النصیف دیگر فریاد بلند زنان در صحنه سیاسی عراق در سطح پارلمان و رسانه ها به عوامل همه پرسی و افشاگری ارتباطات آنها با رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

عالیه النصیف
 

این پنج زن به دلیل مخالفت صریح و آشکار خود با عوامل همه پرسی و جدایی طلبی، در عین حال خود نیز در معرض بدترین هجمه های رسانه ای و اتهامات و اهانت ها قرار گرفتند که گاه تا اهانت های اخلاقی و حیثیتی نیز رسید، اما هیچ یک از این اقدامات، صدای این زنان طرفدار وحدت عراق را تا به امروز خاموش نکرده است. 
به غیر از اینها، زنان دیگری هم بوده و هستند که در حفاظت از وحدت ارضی عراق، نقش بسزایی بازی کرده اند که به همه این زنان اثرگذار در عرصه سیاست پیچیده امروز عراق مادران سیاست عراق اطلاق شده است.
خانم ها سمیره الموسوی، فردوس العوادی، نهله الهبابی نیز زنانی هستند که به اعتقاد کارشناسان، همواره پیشتازتر از بسیاری از مردان سیاستمدار عراق، در پاسداری از تمامیت اراضی عراق عمل کرده اند.
پارلمان عراق از جمله پارلمان های منحصر به فرد در منطقه است که زنان در آن حضور بسیار فعال دارند، به نحوی که 83 نماینده از مجموعه 328 نماینده پارلمان را زنان تشکیل می دهند.
بعضی از این زنان مانند عالیه النصیف برای چندین دوره متوالی است که در پارلمان حضور دارند و برخی مانند حنان الفتلاوی در حوزه انتخابیه خود در بابل بالاترین رای را آورد و عده ای هم مانند 'آلا طالبانی' از معدود زنانی هستند که به ریاست فراکسیون هم رسیده و بر خیلی از مردان ترجیح داده شدند.

بازنشر: عاطفه کریمی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید