امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262777
۸۳۱۰۳
۱
۰
نسخه چاپی
کی .جیشانکار

جرم شناسی فضای مجازی:کشف جرایم اینترنتی و رفتار مجرمانه

همانگونه که از عنوان کتاب می توان دریافت، این کتاب به جرایم اینترنتی و رفتارهای مجرمانه در فضای مجازی می پردازد. بدون شک گسترش روزافزون فضای مجازی، امکان سوءاستفاده از آن را نیز افزایش داده که این کتاب که توسط انتشارات دادگستر منتشر شده می تواند برای اطلاع از جرایم اینترنی و آگاهی بخشی در این زمینه بسیار کارگشا باشد.

کتاب جرم شناسی فضای مجازی:کشف جرایم اینترنتی و رفتار مجرمانه

جرم شناسی فضای مجازی: کشف جرایم اینترنتی و رفتار مجرمانه

این کتاب نوشته کی . جیشانکار در ٥٦٠ صفحه و به کوشش جناب آقای دکتر ملک محمدی، استاد دانشگاه تهران، ترجمه‌شده و توسط بنیاد حقوقی میزان به زیور طبع آراسته شده است. اثر حاضر در ٥ قسمت و ٢١ فصل طرح‌ریزی شده که هر فصل با یک مقدمه شروع و با نتیجه‌گیری به اتمام می‌رسد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:

از سال 2000 به این سو، فضای مجازی، دیدگاه های ایدئولوژیکی جرم شناسان را تغییر داده است. تغییر پارادایم ایجاد شده بواسطه توسعه و گسترش اینترنت و اشکال پیچیده ارتباطات و محصول جانبی نازیبای آن یعنی جرم در فضای مجازیو موانع سنتی تحقیقات انجام شده بوسیله جرم شناسان سنتی را درهم شکسته است. جرم شناسان جدید و قدیمی به سرعت به شکاف ایجاده شده در تحقیقات در عرصه پژوهش های مرتبط با جرم در فضای مجازی واقف شدند. در این حال، اگرچه مراحل تحقیق در این حوزه به کندی پیش می رود اما در حال شتاب گیری است. امروز، انبانی آکنده از مجموعه نوشته های گردآوری شده و کتاب های تالیفی در زمینه جرایم فضای مجازی به قلم جرم شناسانی با دیدگاه های خالص جرم شناختی در دسترس است. این پیشرفت های جدید در عرصه جرم در فضای مجازی، چشم انداز رشته ای جدید به نام جرم شناسی فضای مجازی را نیز به روی ما می گشاید.

در سال 2007 همگام با انتشار مجله بین المللی جرم در فضای مجازی (به نشانی www.cybercrimeournal )که یک مجله آنلاین با دسترسی آزاد است، جرم شناسی فضای مجازی مورد شناسایی دانشگاهی قرار گرفت. جرم شناسی فضای مجازی، حوزه ای چند رشته ای است که محققان حوزه های مختلف مانند جرم شناسی، بزه دیده شناسی، جامعه شناسیف علوم اینترنتی و علوم رایانه ای را در خود جای می دهد.

من جرم شناسی فضای مجازی را چنین تعریف می کنم: «مطالعه دلایل وقوع جرم در فضای مجازی و تاثیر آن بر فضای واقعی». از نگاه دانشگاهی، من اصطلاح جرم شناسی فضای مجازی را به دو دلیل به کار گرفته ام. نخست، مجموعه دانش های مرتبط با جرایم فضای مجازی نباید با رسیدگی به این موضوع اشتباه شود و یا با دعاوی سایبری مخلوط گردد و دوم برای مطالعه و کشف جرایم فضای مجازی از منظر علوم اجتماعی لازم است تا رشته ای مستقل وجود داشته باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید